Veckobrev v. 22, 1A

I onsdags hade vi friidrottsdag som bjöd på strålande väder.

Denna vecka har vi bland annat jobbat med:

Svenska: skrivit faktatext

Matematik: Likamedtecknets betydelse

NO: Näringskedjor

Klämdag 5 juni

Hej vårdnadshavare med barn på fritids och fritidsklubb,

Måndagen den 5 juni är en så kallad klämdag. Anmälan till denna dag har legat ute på Skolplattformen mellan den 18 april och den 22 maj. Idag mån 29 maj saknas det 179 svar. Det är nu inte längre möjligt att anmäla närvaro i efterhand.  Då flera i personalen har tagit semester denna dag har vi inte möjlighet att ta emot fler än de 115 st som har anmält närvaro denna dag.

Med hopp om er förståelse!

Vänligen Nina Park, biträdande rektor med ansvar för fritids och fritidsklubb

Mobilklocka och pennskrin

De elever som har mobilklocka ska ha den avstängd under hela skoltiden. Det är ni vuxna som ansvarar för att den stängs av innan barnet kommer till skolan. Den får alltså endast användas som klocka. Fungerar inte det förvarar vi den tills barnet går hem.

Inga egna pennskrin i skolan eftersom det utvecklas till någon slags tävling och används som leksaker.

Här kommer information från Stockholms stad och Svenska Livräddningssällskapet (SLS):

Simma lugnt och bada säkert i sommar!

Du som vårdnadshavare har ett viktigt ansvar, vi vill med denna information göra dig uppmärksam på vad du som förälder och vårdnadshavare behöver tänka på och veta när man badar. Varje tillbud är ett för mycket.

Läs bifogad information och ta hand om dig och dina barn i sommar!

Bada tillsammans – håll uppsikt på varandra – var alltid nära små barn – simma längs med land – glöm inte flytvästen.

Läs även stadens information till allmänheten: Simma lugnt och bada säkert – Stockholms stad (motionera.stockholm)

Elevhälsoteamet (EHT) kommer till klasserna och hälsar glad sommar

Eleverna får viktig information om barns rättigheter och vuxnas skyldigheter och får med sig ett BRIS-kort hem.

BRIS finns även för vuxna

Bris vuxentelefon om barn: 077 150 50 50

Stödlinje för idrottsledare: 077 440 00 42

Stöd på arabiska: 077 448 09 00

Stöd på ukrainska: 020 48 48 48

EHT vill passa på att önska alla familjer en fin sommar!

Läsläxa

Båda grupperna har läsläxa till onsdag nästa vecka. Sista läsläxan för terminen. Viktigt att ta med boken denna dag eftersom vi inte ska låna böcker från skolan över sommarlovet.

Städning inför sommarlovet
På fredag 9/6 städar vi klassrummet. Ta med namnad papperspåse. Hjälp oss att se till att kläder eller skor som är för små eller inte aktuella längre tas med hem. Vi kommer städa på hyllorna och alla teckningar osv. ska tas med hem i papperspåsen.

Skolavslutning
Tisdag 13 juni är det skolavslutning. Kl. 8.00 möts vi hela bakgården ute på vår lilla skolgård, bakgården, om vädret tillåter. Det bjuds på sommarsånger på ”grönan”. Är det regn eller rugg är vi i respektive klassrum.

Klockan 9.00 är det storsamling på stora skolgården. Det håller på i ca 30—45 minuter. Efter det får man gå hem. För de barn som stannar blir det lunch och fritids.

Nästa vecka v. 23

Måndag: Lov

Tisdag: Lov

Onsdag: 8.00 – 13.35

Lämna tillbaka läsläxan

Torsdag: 8.00 – 13.45

Idrott, ta med ombyte och handduk

Fredag: 8.00 – 13.15

STÄDNING AV KLASSRUM, TA MED PAPPERSPÅSE MÄRKT MED NAMN. Böcker och skolarbeten vi arbetat klart med tas med hem.

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras):

5—6 juni – LOV, nationaldagen, fritids öppet 5 juni.

9 juni – teater Folkets hus (skoltid)

9 juni – ta med namnad pappåse

13 juni – SKOLAVSLUTNING