Kontakta oss LÀsÄrsinformation Dokument

Veckobrev 2b, v. 34

Hej!

Veckobrev:

đŸ€—   Vad fint att se alla barn, nya som gamla!   đŸ€—

I veckan fick vi vĂ„ra fjĂ€rilslarver! 🐛  Det kommer vara vĂ„rt första tema i NO denna terminen.

Denna vecka har vi bland annat jobbat med:

Matematik: Repetition i addition

NO: Tema fjÀrilar

LĂ€xa:

Vi har som vanligt lÀslÀxa med tillhörande lÀxbok. I Är kommer vi Àven att ha en skrivlÀxa utöver lÀslÀxa för att trÀna handstil och meningsbyggnad. Eleverna kommer dÄ fÄ skriva av tvÄ valfria meningar frÄn veckans kapitel i en medföljande skrivbok.

Denna extra skrivlÀxa kommer senare under terminen att varvas med matematiklÀxa, mer information kommer dÄ. Första lÀs- och skrivlÀxan delas ut pÄ fredag nÀsta vecka, 1/9. Den ska ÄterlÀmnas varje torsdag.

Årets lĂ€sebok heter Diamantjakten och Ă€r en uppföljning av Den magiska kulan.

Smartklocka

Har ditt barn en smartklocka mÄste den vara pÄ skollÀge under barnets hela vistelse pÄ skolan, bÄde under skoltid och fritids. BestÀm hemgÄng innan barnet kommer till skolan. Meddela oss pÄ en lapp om barnet gÄr hem till en kompis. Vill du kommunicera nÄgot speciellt med ditt barn gÀller skoltelefonen. Smartklockan fÄr sÀttas pÄ först nÀr barnet lÀmnar skolans omrÄde för dagen.

Simskola

Simskolan startar nu pÄ onsdag 30/8. Vi Äker frÄn skolan pÄ förmiddagen och Àter lunch pÄ skolan, fast inte förrÀn senare den dagen. Skolan tar med sig frukt till barnen.

Svamppromenad

Tisdag den 12/9 gÄr alla klasser pÄ svamppromenad. Vi gÄr ungefÀr 3 km mellan Bagarmossen och HellasgÄrden. Vi Àr borta hela skoldagen och kommer tillbaka till mellanmÄlet, ca 14.00. Ta med egen matsÀck och korg /papperspÄse att plocka i. NÄgra förÀldrar frÄn varje klass fÄr gÀrna följa med!    AnmÀl intresse i förvÀg till Karin pÄ: karin.ljungblom@edu.stockholm.se

FörĂ€ldramöten – förĂ€ldratrĂ€ffar:

Det hĂ€r Ă„ret kommer vi prova att ha förĂ€ldratrĂ€ffar pĂ„ morgonen,             kl. 8.00—9.00 i respektive klassrum. Barnen börjar som vanligt kl. 8.00 pĂ„ morgonen men kommer att ha första lektionen med de andra tvĂ„ klasserna.

19/9 – FörĂ€ldratrĂ€ff 2B kl. 8.00—9.00 i klassrummet 2B.

20/9 – FörĂ€ldratrĂ€ff 2C kl. 8.00—9.00 i klassrummet 2C.

21/9 – FörĂ€ldratrĂ€ff 2A kl. 8.00—9.00 i klassrummet 2A.

Idrott:

”Denna termin trĂ€ffas vi 1 gĂ„ng per vecka dĂ„ klassen har simskola, sedan blir det 2 gĂ„nger per vecka igen nĂ€sta termin. Vi kommer börja med uteidrott direkt och det första temat Ă€r att vi ska lĂ€ra oss mer om kartan och hitta med hjĂ€lp av den pĂ„ skolgĂ„rden och i vĂ„r nĂ€rmiljö. Det blir ocksĂ„ en del lekar och samarbete ute under samma period. Efter detta kommer vi bland annat göra flera saker pĂ„ temat motorik, alltsĂ„ vi trĂ€nar oss att ha koll pĂ„ kroppen nĂ€r vi gör olika rörelser. Vi kommer Ă€ven att springa en del i olika hinderbanor, stationer och lekar för att fĂ„ upp vĂ„r puls och börja lĂ€ra oss hur viktigt det Ă€r att röra pĂ„ sig och att trĂ€na sitt hjĂ€rta. Min tanke Ă€r att det ska bli mycket fart och lite prat sĂ„ att vi verkligen fyller pĂ„ med kroppens behov av 60 min rörelse varje dag.

Att ta med till idrotten:

• IdrottsklĂ€der (klĂ€der att byta om till som man kan svettas och som Ă€r lĂ€tta att röra sig i)
  • Handduk (jag tycker att man duschar efter idrotten och skickar ni som förĂ€ldrar med handduk rĂ€knar jag med att ert barn ska duscha)
  • Skor som man kan springa i bĂ„de ute och inne. (har man inte inneskor idrottar man barfota, inga strumpor pga halkrisken, alternativt sĂ„ kallade youmpstrumpor)

Patrik BÀckström och Leyli Almali

IdrottslĂ€rare”

NÀsta vecka, kom ihÄg.

MĂ„ndag:

Tisdag:

Onsdag:  Simskola, ta med simklÀder och handduk!

Torsdag:  utomhusidrott. Kom ihÄg klÀder efter vÀder, handduk och       vattenflaska!

Fredag:  Ta hem lÀs- och skrivlÀxa!

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras):

30/8 – Simskolan startar

4/9 – Skolfotografering

12/9 – Svamppromenad heldag, egen matsĂ€ck

13/9 – Stormöte. Skolan slutar kl. 13.00. Jourfritids frĂ„n 13.00.

19/9 – FörĂ€ldratrĂ€ff kl. 8.00—9.00 i klassrummet 2B. Eleverna börjar som vanligt kl. 8.00.

20/9 – FörĂ€ldratrĂ€ff kl. 8.00—9.00 i klassrummet 2C. Eleverna börjar som vanligt kl. 8.00.

21/9 – FörĂ€ldratrĂ€ff kl. 8.00—9.00 i klassrummet 2A. Eleverna börjar som vanligt kl. 8.00.

21/9 – APT. Fritids stĂ€nger 15.45.

22/9 – Skolfotografering komplettering och syskonfoto

12/10 – APT, fritids stĂ€nger 15.45.

17/10- Stormöte. Skolan slutar kl. 13.00. Jourfritids frÄn 13.00.

30/10—3/11 (v. 44) – Höstlov

9/11 – APT, Fritids stĂ€nger 15.45.

27/11 – Stormöte. Skolan slutar kl. 13.00. Jourfritids frĂ„n 13.00.

7/12 – APT. Fritids stĂ€nger 15.45. EnhetsrĂ„d kl. 17.15—18.00

21/12 – Skolavslutning