V 23, Blåvingarna, 2B

Vilka otroliga berättelser barnen hade skrivit i läxa! Fantasifulla, röd tråd och alla höll sig till bilden på något sätt. De kunde läsa sin egen handstil också. Mycket bra jobbat av alla inblandade!

Tack Johan för att även du kom och berättade om ditt yrke!

Denna vecka har vi bland annat jobbat med:

MA: Vinklar, linje, stråle, sträcka, punkt

SV: Skrivit fler berättelser

SO: Fått besök av en militär och gått på led

SKOLAVASLUTNING

Onsdag 12/6 är det skolavslutning. Släkt och föräldrar är välkomna.

Så här ser dagen ut:

8.15  Samling i respektive klassrum för utdelning av diplom

Pricka av ditt barn i klassrummet om det ska hem direkt efter avslutningen kl. 9.30.

8.35 Vi går ut på Bakgården för att sjunga fyra sånger tillsammans med de andra tvåorna. Släkten är publik.

8.50 Vi går till stora skolgården för gemensam avslutning med hela skolan.

9.00 Avslutning på stora skolgården.

9.30 Sommarlov! Hemgång eller fritids.

I hallen sitter en lapp där du skriver ditt barns namn om det ska äta lunch på avslutningen. Det går lika bra att mejla eller skicka med en lapp till oss och be oss skriva upp ditt barn där.

LÄXAN

Nu blir det inga fler läxor för denna termin. Däremot uppmuntrar vi till främst läsning men även skrivning under sommaren. Barnen kommer få med sig en läsjournal att fylla i under sommarlovet. Läs läs läs!

Läs för ditt barn (högläs, du kan alltid hålla en högre nivå av text när du högläser än vad ditt barn själv väljer när hen läser).

Läs med ditt barn (var en aktiv lyssnare, stötta vid behov, prata om nya/obekanta ord och det hen läst för att öka läsförståelsen).

Läs inför ditt barn (så småningom gör de som du gör, tar en bok/tidning och läser).

Se till att ditt barn läser själv. Låt böcker och tidningar ligga framme, lättillgängliga. Använd våra fantastiska bibliotek.

Låt handen fortsätta träna att forma bokstäver, ord och meningar. Uppmuntra gärna skrivning i sommar. Be ditt barn skriva handlingslistan för hand, skriv små lappar och meddelanden till varandra, skriv faktakort om någon idol, skyltar till trädgårdslandet, vykort till släktingar eller be dem skriva ner drömmar et cetera.

UTFLYKT

På måndag 10/6 går hela Bakgården på utflykt till en park. Ta med vattenflaska. Vi går på morgonen och är tillbaka till lunch igen. (Det är denna måndag som gäller, jag råkade ligga en vecka före i förra veckobrevet.) Ta även med badkläder om ditt barn vill doppa sig i plaskdammen.

BAKA

Barnen ville gärna baka hemma och ta med till på tisdag. De som vill och hinner får alltså ta med sig bakverk till ett knytisbord till på tisdag. Tänk på att inga nötter får förekomma.

UTVÄRDERING

Tack ni som gått in och gjort utvärderingen gällande veckobreven! Era svar är betydelsefulla. Vi uppskattar om fler går in och svarar på frågorna, det tar bara någon minut. https://forms.office.com/e/Dsi7EHG6fD

Veckans grej of the day

FRITIDS PÅ TORSDAG

Fritids stänger kl. 16 den 13/6. Sedan öppet på Tegelbo kl. 16-18.

VECKA 24:

Måndag:

Utflykt till en park. Ta med vattenflaska och badkläder.

Tisdag:

Ingen idrott

Ta med bakverk för de som vill till knytis

Onsdag:

Avslutning kl. 8.15—9.30

Torsdag:

Sommarlov

Fritids stänger kl 16 13/6. Sedan öppet på Tegelbo kl16-18.

Fredag:

Sommarlov

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras):

12/6 – Skolavslutning

19/8 – Skolstart 9.00 i klassrummet

Trevlig helg!

Elin och Karin

De som ville fick läsa upp sina berättelser för klassen.

Vi undersöker egenskaper hos vätskor.

Vi placerar föremål efter tyngd. Övar på begrepp som tyngst, tyngre, lättare, lättast.