Läsning och tips

Såhär i mitten av terminen kanske alla behöver en liten uppmuntran till läsning. Några läser på men skulle må bra av en lässkjuts. Med denna text vill vi försöka förklara varför läsningen hemma är så oerhörd viktig.

I Skolverkets modul ”Tidig läsundervisning” skriver Ulrika Wolff, Göteborgs universitet att elever med god läsförmåga läser betydligt mer utanför skolan än de med låg läsförmåga.

Skolan kan lära barn metoder för att avkoda text och att nöta in bokstavskombinationer. Skolan undervisar om att läsa sammanhängande texter och uppmuntrar läsning på deras fritid. Skolan kan erbjuda möjligheter att få tillgång till böcker och undervisar om det spännande, lärorika och njutbara som böckernas värld kan erbjuda. Men forskningen visar på att läsningen hemma är oerhörd viktig för att barnen ska bli goda läsare.

Här kommer lite tips på hur du kan stötta ditt barns läsning:

• Låt barnet läsa samma text upprepade gånger. Det stärker säkerheten och hastigheten i läsningen. Exempel är läsläxan, ordlistor, recept, nonsensord (se exempel nedan) et cetera.
  • Låt barnet följa med i texten när du högläser.
  • Läs tillsammans, till exempel varannan mening, varannan sida.
  • Be barnet läsa om ord som blir fel om det inte läser om självmant.
  • Läs hellre lite varje dag än mycket på en dag.
  • Föregå med gott exempel, läs själv.
  • Läser ditt barn egna böcker redan? Läs samma böcker och ha boksamtal.
  • Kom ihåg att biblioteket är en fantastisk arena för att låna böcker och få tips.

Exempel på nonsensord:

ag