Kontakta oss Läsårsinformation Dokument

Protokoll föräldraråd

Enhetsråd,  Bakgården åk 2, torsdag 7 mars 2024

Minnesanteckningar förs av en av personalen.

 

  • presentation:

Närvarande:

Klassbeteckning och namn

2a: Anna Falkman  – (Robin)

2b:Martina Frisk- (Ville)

2c: Elin Lundin – (Dijou), Daniel Englund -(Lowe)

Personal:  Karin Ljungblom, Emmy Borg

 

 

 

 

  • Uppföljning av föregående möte.
  • Inhyrd personal (från personalfömedlingar)- använder vi oss av endast när våra bekanta och väl inkörda vikarier inte räcker till. Har behövts ibland vid ex Skutt-stormöte.
  • Förslag på Teater och cirkus. Blev inte aktuellt för Bakgården av olika anledningar

 

  • I förväg inkomna frågor och funderingar från klassernas VH

 

  •  Läxläsning
  • Fotbollsplan, vuxennärvaro
  • Andra elever på Bakgårdens skolgård
  • Sång och frukt 🍇 🍎

 

• Läxläsning på skolan/fritids?

Vi har inte det som en fritidsaktivitet men inget hindrar att barn som själva är motiverade skulle kunna sitta och jobba med läxa.

Ibland kan det av olika anledningar vara svårt att få till det bra med läxläsning hemma, t.ex. mycket konflikter.Det bästa är att vårdnadshavare kontaktar sin klasslärare och berättar om vilka bekymmer det kan bli hemma kring läxan. Läraren kan ge tips eller göra anpassningar för att stötta.

Tidigare år har det kunnat erbjudas läxläsning i årskurs 3, det har berott på att det funnits tid i enskilda lärares tjänster. Lärare har då haft utrymme i sina undervisningstimmar. Så ser det inte ut för lärarna i år i vår årskurs.

• Fotbollsplan-finns det vuxna där?

Svar: pedagogerna prioriterar att vara närvarande på fotbollsplanen, som vi vet behövs, men med begränsade resurser så kan vi inte precis alltid vara så närvarande som vi skulle vilja vara. Oftast är vi två personal ute på bakgården. Då delar vi oss och sprider ut oss på Bakgården. Är vi inte på planen så befinner en av oss utanför stängslet i närheten av plan.

 

Ett par vårdnadshavare på mötet med ”fotbollsbarn” berättar att de fått signaler från sina barn hemma att det går bättre och är lite mindre hets på plan nuförtiden. 👍🏽

 

• Större barn är ibland på Bakgården- får de vara där?

Svar: Vi har samarbete med mellanstadiet och även de andra enheterna. De får utnyttja vår gård då vi själva inte är där men det är Bakgården som har förtur så att vi kan ha våra raster och halvklasser och någon lektion där ibland. Vi ser den inte som vår privata gård utan tycker det är rätt att samarbeta med andra på skolan och att dela med oss av den till andra klasser/årskurser som också kan få nyttja den. Vi har fortlöpande kontakt med de äldre elevernas pedagoger så det ska fungera bra. Vid en del tillfällen har det varit några äldre elever som vi uppmuntrat att stanna kvar en stund med våra yngre då det både varit trevligt och fungerat bra. Vill vill gärna uppmuntra äldre bra förebilder för våra yngre och motverka motsättningar mellan olika åldrar.

 

•Sång och frukt

Föräldrar har haft synpunkter på vårt val av sång till alla hjärtans dag.

Svar:  Vi sjöng en sång om att dela med sig och vara generös i allmänhet och bildligt talat. ”Om du har ett äpple vill du dela det med mig..”

Att vi har rekommenderat att barnen inte tar med sig massor av frukt eller annat för att dela ut, beror på att det då blivit ett sätt att köpa kompisar och dela ut till utvalda. Det har då som sagt blivit byteshandel. Men vi uppmuntrar barnen att vara generösa, dela med sig och vara bra kompisar. Det är inget vi vill motverka. Det kan kanske  tyckas vara motsägelsefullt i sammanhanget att vi valt den sången. Vi hoppas ni förstår att det är budskapet vi vill åt.

 

 

  • Övriga frågor:
  • Det känns olustigt att få meddelande från skolledning som kan tolkas om att det saknas ”bra” vikarier för ordinarie personal vid skutt och stormöte. Detta inger inte trygghetskänsla för vårdnadshavare som faktiskt behöver ha sina barn på jourfritids vid dessa tillfällen.

Svar: Karin tar denna fråga till ledningen.