Strejkvarsel från Kommunal: Information till dig som är vårdnadshavare

Som vi tidigare informerat om har fackförbundet Kommunal varslat om stridsåtgärder i form av strejk för vissa medarbetare i skolköket.

Stockholms stads utbildningsförvaltnings utgångspunkter är att skolan genomför undervisning och skolbarnomsorg för eleverna så långt det är möjligt.

En eventuell strejk klockan 07.00 den 18 april kan få olika effekter på skolorna och Stockholms stads utbildningsförvaltning genomför åtgärder för att möta effekterna.

• Utbildningsförvaltningen kommer att göra allt som man kan för att eleverna ska få enklare kall mat.
• Förvaltningen jobbar för att säkerheten bibehålls för de elever som har specialkost på grund av allergier eller annan sjukdom.
• Utbildningsförvaltningen undersöker lösningar gällande städningen på skolan.
• Förvaltningen undersöker även möjligheten att prioritera de yngre eleverna och eventuellt, beroende på strejkens omfattning, vidta åtgärder som kan påverka de äldre elevernas schema. Vi gör allt för att fullfölja våra åtaganden så att eleverna kan fullfölja skolundervisningen. Skulle vi tvingas till andra ställningstaganden utifrån hygien, mat och trygghetsaspekt kommer vi snarast möjligt informera er.
• Vårdnadshavare får inte skicka med matlådor till elever på grund av livsmedelsbestämmelser.