V. 10, Blåvingarna, 2B

Hej!

Fint att se alla barn igen efter lovet!

Igår programmerade vi varandra ute i solen, se bilder. Efter det hade vi en lekstund i skogen. Idag hade vi spökbelöning; filmvisning baserad på Roald Dahls SVJ.

Nu kommer Love vara med oss och göra sin praktik här under fyra torsdagar framöver. Första torsdagen var igår. Love går Fritidslärarutbildningen och jobbar samtidigt på skolan. Han är känd för eleverna och har varit med oss tidigare.

Denna vecka har vi bland annat jobbat med:

Matematik: Klockan och multiplikation

NO: Månen

SV: Berättelser

Duschning på idrotten

Allt för många barn struntar i att duscha på idrotten. En del blöter sina handdukar för att det ska se ut som om de duschat. En del tycker att duscharna är ”jätteäckliga”. Att uttrycka sig starkt om duscharna blir lätt en grej att haka på och ”gadda ihop sig” kring. Vi förstår om duscharna kan upplevas som inte helt fräscha då lokalerna hyrs ut på kvällstid. Men de är i okej skick för att vaska av sig i.

Duschning ingår som en del i idrottsundervisningen, att öva sig att sköta sin hygien efter en idrottslektion är viktigt. Några i den här åldern börjar dessutom lukta svett. Nästa vecka förväntar vi oss att alla barn duschar efter idrotten. Om de inte duschar vill vi ha ett skriftligt meddelande via papperslapp från er föräldrar om att det är okej att avstå just denna dag.

Stormöte

Onsdag nästa vecka är det stormöte och skolan slutar kl. 13.00. Därefter tar jourfritids vid.

Föräldraråden uteblir

Skolledningen har nu beslutat att ta bort formen föräldraråd / enhetsråd till nästa läsår. Intresset från vårdnadshavarna har varit relativt vagt och skolan tänker att många i stället hellre kommunicerar på andra sätt. Har ni frågor eller funderingar är det oftast mer effektivt att mejla oss lärare, skolledning, expedition eller liknande.

Föräldragrupp problematisk skolfrånvaro

Se bifogad inbjudan från stadsdelen.

Inbjudan till föräldragrupp VT24

Veckans grej of the day

Lugnt vatten

Vecka 11:

Måndag:

Tisdag:

Idrott, kom ihåg ombyte och handduk.

Läxa till skolan. Kapitel 20 ska vara läst.

Onsdag:

Läxa hem. Läs kapitel 21.

Stormöte, skolan slutar kl. 13.00. Jourfritids.

Torsdag:

Idrott, kom ihåg ombyte och handduk.

Fredag:

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras):

29/3 – Långfredag LOV

V 14, 1—5/4 – PÅSKLOV