V 22, Blåvingarna, 2B

Skönt att vi fick lite sommarregn på friidrottsdagen! Vilka tappra själar som kämpade på.

Denna vecka har vi bland annat jobbat med:

MA: Mått av olika slag: km, m, kg, g, liter, dl

SV: J-ljudet

SO: Redovisat sina samhällen

UTVÄRDERING VECKOBREV

Gå gärna in på länken (du kan behöva kopiera den och klistra in i nytt fönster) och svara på några korta frågor om veckobreven. Det gäller endast Bakgården. Nästa termin kommer veckobreven publiceras på infomentor, en ny plattform. Men informationen är densamma. Dina svar är anonyma.

LOV TORSDAG

Torsdag 6/6 är det nationaldag och lov. Skolan är stängd. Skoldag enligt schema på fredag 7/6 igen.

SKOLAVASLUTNING

Onsdag 12/6 är det skolavslutning. Släkt och föräldrar är välkomna.

Så här ser dagen ut:

8.15  Samling i respektive klassrum för utdelning av diplom

Pricka av ditt barn i klassrummet om det ska hem direkt efter avslutningen kl. 9.30.

8.35 Vi går ut på Bakgården för att sjunga fyra sånger tillsammans med de andra tvåorna. Släkten är publik.

8.50 Vi går till stora skolgården för gemensam avslutning med hela skolan.

9.00 Avslutning på stora skolgården.

9.30 Sommarlov! Hemgång eller fritids.

I hallen sitter en lapp där du skriver ditt barns namn om det ska äta lunch på avslutningen. Det går lika bra att mejla eller skicka med en lapp till oss och be oss skriva upp ditt barn där.

LÄXAN

Nu är det dags att lämna in alla böcker barnen lånat hem från skolan. Absolut senast måndag 3/6 måste vi ha in dem.

Läxor denna vecka:

1. Läsprotokoll. Fyll i ett kronblad för varje fem minuter som är läst. (Den här veckan får barnen läsa vad ni har hemma; serietidningar, på mjölkpaket, KP, baksidan av er egen bok etc. Eller gå till biblioteket.)
  2. Skriv en berättelse till bilden (som barnen fått hem). Berättelsen ska på något sätt kopplas till bilden. Det ska vara en början,  mitten och slut. De ska använda stor bokstav efter punkt och mellanrum. Gemenerna ska vara så tydligt formade som möjligt. Använd stödlinjerna på pappret.

TA MED NAMNAD PÅSE

Söndag 9/6 är det Eu-val i våra lokaler. Våra klassrum kommer alltså vara röstlokaler och vi kommer därför städa lite extra. Ta med en namnad påse till måndag 3/6.

UTFLYKT

På måndag går hela Bakgården på utflykt till en park. Ta med vattenflaska. Vi går på morgonen och är tillbaka till lunchen igen.

VECKANS GREJ OF THE DAY

En av Sveriges största turistattraktioner

VECKA 23:

Måndag:

Senast idag ska lånade skolböcker in.

Namnad påse.

Utflykt till en park.

Tisdag:

Idrott, kom ihåg ombyte och handduk.

Båda läxorna ska inlämnas in.

Onsdag:

Torsdag:

LOV

Fredag:

Skola enligt schema.

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras):

6/6 – LOV

12/6 – Skolavslutning