Veckoinfo för sista skolveckan

Mån; Sveriges nationaldag, skolan är stängd

Tis; Hemlig utflykt för klassen. Ta med en tom matlåda, bestick och ev. vattenflaska hemifrån, i ryggsäcken. Vi kommer att gå till matsalen kl 8:15 för att fylla våra matlådor med pannkakor, frukt och smakis som dryck innan vi åker iväg. Vi kommer att sitta ute och äta i gräset. Vi är tillbaka på skolan till mellis.

Ons;
Utflykt igen, tillsammans med hela Tegelbo. Vi kommer att åka till Aspuddsparken. Där finns det djur man får hälsa på, de har även en plaskdamm, så det kan finnas möjlighet att bada i den, om den är påfylld. Denna dag vill vi att ni tar med egen matsäck hemifrån, inga sötsaker o läsk, utan mat och dryck som de bär i sin egna ryggsäck. Vi räknar med att vara tillbaka till mellis.

Tors; Utematematik, sjunger och pysslar.

Fre; Skolavslutning! Vi startar i klassrummet kl 8;15, med att tacka alla barnen. Ni föräldrar är välkomna att vara med i klassrummet.
Till kl 9;00 ska vi alla samlas på skolgården. Vi skolklasser håller ihop och ni vårdnadshavare får stå utanför det markerade området.Efter det går vi tillbaka till klassrummet ( eller utomhus på baksidan, beroende på vädret) och avslutar läsåret.

Idag gick brandlarmet i regnet. Det var ingen brand utan ett tekniskt fel som utlöste larmet. Alla var duktiga och väntade tappert i regnet på att få gå in igen.

På matematiken har vi tränat på 10-kompisarna, genom olika spel. Bl a genom att ;

Slå en tärning och gå framåt på en bana, men istället för att gå det tärningen visar, så får man gå 10-kompisens siffra. Slår jag en 6, får jag bara gå 4 steg ( 6+4=10), slår jag däremot en 1 får jag gå 9 steg (1+9=10)

En annan variant på kortspelet finns i sjön, är att plocka bort knekt, dam och kung. Ess =1. Istället för att samla alla av samma siffra, ska du fråga efter 10-kompisen. T ex har jag en 7a frågar jag en person efter 3a, osv

10 kompis memory

Vi avslutar Astrid Lindgren temat, nästa vecka. Då har vi lärt oss både om Astrid, och hennes karaktärer i böckerna. 📚