0C

2C. Veckobrev för vecka 19.

Hej hej,

Förra veckan sprang förbi! Här är ett väldigt försenat veckobrev! 🙂

Några av sakerna vi arbetade med förra veckan..

NO: Vi har fortsatt vårt arbete med fasta ämnen. Tidigare har vi sorterat fasta ämnen efter olika saker. Denna gång jämförde vi två fasta ämnen med varandra, vi letade efter likheter och skillnader. Vi gjorde en förutsägning och provade också alla fasta ämnen om de kunde flyta eller sjunka.

Vi var i Snokenskogen och letade efter olika träd i ett trädbingo.

SV: Vi har börjat arbeta med läsförståelsestrategier.

Öppet hus

Välkomna på öppet hus onsdag 15/5! Barnen visar några utvalda arbeten mellan klockan 8.00—8.20 i respektive klassrum. Föräldrar och syskon, mor- eller farföräldrar är varmt välkomna!

Kom in och titta på vad ditt barn arbetat med under året! Barnen visar utvalda arbeten. Vi ser det som ett komplement till utvecklingssamtalet.

Spökbelöning

På fredag har vi spökbelöning i form av leksaksdag! De får ta med en leksak var som får plats i en ryggsäck och som inte piper eller låter.

LÄXAN

Den nya (från förra veckan) läsläxan är en valfri bok.

Förutom flera lästillfällen är det viktigt att barnen högläser. Det vill säga läser högt för en mottagare. Läs minst 3—4 gånger varje vecka.

Barnen får med sig ett läsprotokoll de fyller i och lämnar åter veckan därpå. Denna vecka ser protokollet annorlunda ut från förra veckan.

Protokollet och boken ska med till skolan varje vecka.

Den andra läxan denna vecka (som barnen får med sig hem på onsdag) innebär att barnen ska intervjua en person om sitt yrke. De får en lapp med frågor med hem i sin läxmapp.

I läxan denna vecka får alla med sig sina nya mål som ni kan förvara hemma på lämplig plats. Ni kan samtala om målen och träna på dem lite extra hemma om motivationen finns. Ni får även barnens inloggningar igen, denna gång med en enklare inloggning till Skolon. På Skolon finner ni skolplus, där har jag lagt in uppdrag till barnen utifrån deras mål. De tränar vi på i skolan men de får också lov att träna/spela hemma om de vill.

APT

På torsdag (16/5) är det APT. Fritids stänger kl. 15.45.

FÅGELMORGON!

FÖR ER SOM ÄR RIKTIGT MORGONPIGGA…!

VÄLKOMNA MED PÅ FÅGELSKÅDNING VID ÅGESTASJÖN,

FREDAGEN DEN 31 MAJ.

VI SAMLAS REDAN 05.30, PÅ BILPARKERINGEN BAKOM SKOLAN.

TA MED:  FRUKOSTMATSÄCK, RIKTIGT VARMA KLÄDER, GÄRNA KIKARE OCH FÅGELBOK OM DU HAR.

ANSVARIG FÖRÄLDER ELLER ANNAN VUXEN BEHÖVER ÅKA MED. MAN FÅR GÄRNA ORDNA SAMÅKNING MED VARANDRA, SKRIV PÅ LISTA I 2B:S INGÅNG!

VI HOPPAS ATT FÅ SE MÅNGA SJÖFÅGLAR OCH KANSKE FÅ NJUTA AV NÄKTERGALENS FINA SÅNG TILL FRUKOSTEN.

VI RÄKNAR MED ATT VARA TILLBAKA PÅ SKOLAN LAGOM TILL LEKTIONERNA BÖRJAR 8.00.

Vi ställer in vid regn eller alltför dåligt väder. Info:  https://klass.arstaskolan.se/bakgarden

VID FRÅGOR – KONTAKTA KARIN,

karin.ljungblom@edu.stockholm.se

Denna vecka, vecka 19 (13/5-17&5):

Måndag:

Tisdag:

Läxa till skolan.

Onsdag:

Öppet hus! Alla föräldrar välkomna mellan 08.00-08.20. Kom in och titta på vad ditt barn arbetat med under året! Vi ser det som ett komplement till utvecklingssamtalet.

Idrott, kom ihåg ombyte och handduk.

Läxan hem.

Torsdag:

Idrott, kom ihåg ombyte och handduk.

APT! Fritids stänger kl. 15.45

Fredag:

Leksaksdag! Barnen får ta med en leksak var. Den ska få plats i en ryggsäck och inte pipa eller låta.

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras)

15/5 – Öppet hus/vernissage, alla klasser, föräldrar välkomna, 8.00—8.20

16/5 – APT. Fritids stänger kl. 15.45