0C

2C. Veckobrev för vecka 20-

Hej hej,

Tack alla som kom på öppet hus! Det blev riktigt lyckat. Många tyckte att det var roligt att få se det vi arbetat med under året och att ni fick en fin stund med ert barn.

Några av sakerna vi arbetat med denna vecka:

SV: Vi har arbetat med läsförståelsestrategin “Spågumman”, att kunna förutspå vad som kommer hända härnäst. Skrivit sagor.

SO: Samhället, i mindre grupper har vi skapat egna samhällen. Planerat vad som måste finnas där som skola, sjukhus, mataffär, boende, affärer etc. Barnen har i grupperna kompromissat, diskuterat och samarbetat.

MA: Repeterat linjalen. Vinklar.

Spökbelöning

På fredag (i morgon den 17/5) har vi spökbelöning i form av leksaksdag! De får ta med en leksak var som får plats i en ryggsäck och som inte piper eller låter.

BONUS! På eftermiddagen på fritids ska det vara vattenlek! Barnen får ta med sig en vattenpistol och badkläder eller extra kläder. Se fritidsbloggen.

Överrasknings utflykt!

På måndag (20/5) åker vi på en utflykt, nämligen till Vasamuseet. Vi åker strax efter skolstart är borta hela skoldagen. Viktigt: ta med en TOM matlåda, bestick och vattenflaska i en ryggsäck.

Vi hämtar mat i matsalen på morgonen innan vi åker. Barnen kommer få köttbullar, makaroner (vi tar hänsyn till specialkost/allergier), en frukt och en smakis. Det är okej att ta med lite fika.

ÅRSTAFESTIVALEN

På torsdag är det dags för Årstafestivalen! Den pågår mellan 16.00—18.30 och är obligatorisk. På skolgården kommer det finnas olika aktiviteter och försäljning (alla pengar går till Barncancerfonden). Föräldrar, syskon och släkt är välkomna!

VIKTIGT: När du kommer till festivalen vill vi att du checkar ut ditt barn hos den på Bakgården som har listan. Vi kommer finnas vid vår station på skolgården (utanför Tegelbo och leksaksförrådet).

I gengäld får barnen sovmorgon fram till kl. 9.30 på fredagen.

Matig mellis serveras 14.10 i matsalen för de barn som stannar på fritids efter skolan fram till festivalen.

LÄXAN

Den nya läsläxan är en valfri bok.

Förutom flera lästillfällen är det viktigt att barnen högläser. Det vill säga läser högt för en mottagare. Läs minst 3—4 gånger varje vecka.

Barnen får med sig ett läsprotokoll de fyller i och lämnar åter veckan därpå. Denna vecka ser protokollet annorlunda ut från förra veckan.

Protokollet och boken ska med till skolan varje vecka.

Den andra läxan denna vecka (som barnen fick med sig hem i onsdags) innebär att barnen ska intervjua en person om sitt yrke. De får en lapp med frågor med hem i sin läxmapp.

I läxan denna vecka får alla med sig sina nya mål som ni kan förvara hemma på lämplig plats. Ni kan samtala om målen och träna på dem lite extra hemma om motivationen finns. Ni får även barnens inloggningar igen, denna gång med en enklare inloggning till Skolon. På Skolon finner ni skolplus, där har jag lagt in uppdrag till barnen utifrån deras mål. De tränar vi på i skolan men de får också lov att träna/spela hemma om de vill.

FÅGELMORGON!

FÖR ER SOM ÄR RIKTIGT MORGONPIGGA…!

VÄLKOMNA MED PÅ FÅGELSKÅDNING VID ÅGESTASJÖN,

FREDAGEN DEN 31 MAJ.

VI SAMLAS REDAN 05.30, PÅ BILPARKERINGEN BAKOM SKOLAN.

TA MED:  FRUKOSTMATSÄCK, RIKTIGT VARMA KLÄDER, GÄRNA KIKARE OCH FÅGELBOK OM DU HAR.

ANSVARIG FÖRÄLDER ELLER ANNAN VUXEN BEHÖVER ÅKA MED. MAN FÅR GÄRNA ORDNA SAMÅKNING MED VARANDRA, SKRIV PÅ LISTA I 2B:S INGÅNG!

VI HOPPAS ATT FÅ SE MÅNGA SJÖFÅGLAR OCH KANSKE FÅ NJUTA AV NÄKTERGALENS FINA SÅNG TILL FRUKOSTEN.

VI RÄKNAR MED ATT VARA TILLBAKA PÅ SKOLAN LAGOM TILL LEKTIONERNA BÖRJAR 8.00.

Vi ställer in vid regn eller alltför dåligt väder. Info:  https://klass.arstaskolan.se/bakgarden

VID FRÅGOR – KONTAKTA KARIN,

karin.ljungblom@edu.stockholm.se

Nästa vecka, vecka 21 (20/5-24/5):

Måndag:

Tisdag:

Läxa till skolan.

Onsdag:

Idrott, kom ihåg ombyte och handduk.

Läxan hem.

Torsdag:

Idrott, kom ihåg ombyte och handduk.

Årstafestivalen! 16-18.30. Obligatorisk närvaro.

Fredag:

Sovmorgon! Skolan startar 09.30.

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras)

20/5 Vasamuseet. Ta med en tom matlåda, bestick, vattenflaska mm i en ryggsäck.

22/4 – Hälsomånaden startar

23/5 – Årstafestivalen