0C

2C. Veckobrev för vecka 23.

Hej hej,

Vilket underbart väder vi fick på friidrottsdagen i tisdags!

Det verkar som att bloggen inte skickar notiser/mail för tillfället vilket gjorde att flera missade att ta med en tom matlåda. Men det löste vi hur lätt som helst. Som tur är har vi extra matlådor och tomma vattenflaskor. Nu är alla sådana utflykter avklarade. Om vi sticker iväg någonstans nu innan sommarlovet så fixar vi allt.

Några av sakerna vi arbetat med denna vecka:

SV: Vi har arbetat med läsförståelsestrategin “Spågumman”, att kunna förutspå vad som kommer hända härnäst. Skrivit sagor.

SO: Samhället, vi har prata om hur pengar cirkulerar i samhället. Vi har diskuterat begrepp som faktura, betalsätt, falska sedlar mm.

MA: Vi har arbetat med uppställning med tre termer (hundratal, tiotal och ental).

Teknik: Enkla maskiner, hjulet.

SKOLAVASLUTNING

Onsdag 12/6 är det skolavslutning. Släkt och föräldrar är välkomna.

Så här ser dagen ut:

8.15  Samling i respektive klassrum för utdelning av diplom

Pricka av ditt barn i klassrummet om det ska hem direkt efter avslutningen kl. 9.30.

8.35 Vi går ut på Bakgården för att sjunga fyra sånger tillsammans med de andra tvåorna. Släkten är publik.

8.50 Vi går till stora skolgården för gemensam avslutning med hela skolan.

9.00 Avslutning på stora skolgården.

9.30 Sommarlov! Hemgång eller fritids.

I hallen sitter en lapp där du skriver ditt barns namn om det ska äta lunch på avslutningen. Det går lika bra att mejla eller skicka med en lapp till oss och be oss skriva upp ditt barn där.

LÄXAN

Den sista läxan!

Två läxor:

1. Läsprotokoll. Fyll i ett kronblad för varje fem minuter som är läst.
  2. Skriv en berättelse till bilden. Berättelsen ska på något sätt kopplas till bilden. Det ska vara en början,  mitten och slut. De ska använda stor bokstav efter punkt och mellanrum. Gemenerna ska vara så tydligt formade som möjligt. Använd stödlinjerna på pappret.

Ingen ny läxa men vi uppmanar er till alla hitta lässtunder så ditt barn kan läsa själv, att du kan läsa för och inför ditt barn. Läsningen är så betydelsefull!

Ta hem saker!

Under nästa vecka får ni ta hem allt som finns på ert barns hylla.  På söndagen den 9/6 är det EU-val i våra lokaler. Våra klassrum kommer alltså vara röstlokaler. Vi kommer se till att det är tomt i klassrummen och i hallen tills dess.

Ta med en “sommarryggsäck/påse” som innehåller extra kläder, keps, solkräm, vattenflaska (om ni inte redan har det här). Det är viktigt att ni smörjer in barnen med solkräm på morgonen och att de har keps eller liknande för att skydda sig från solen.

Ta också med en tom påse nästa vecka. På onsdag och fredag kommer vi städa klassrummet och skicka hem böcker/liknande som vi arbetat klart med.

Nästa vecka, vecka 23 (3/6-7/6):

Måndag:

Årstaruset (springlopp) på fritids. Se till att det finns en vattenflaska i skolan.

Tisdag:

Sista läxan till skolan.

Onsdag:

Idrott, kom ihåg ombyte och handduk.

Läxan hem.

Torsdag:

Röd dag, skolan är stängd.

Fredag:

Vanlig skoldag.

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras)

6/6 – LOV

7/6 – Vanlig skoldag