0C

2C. Veckobrev för vecka 23. Sista veckobrevet.

Hej,

Denna vecka har vi bland annat jobbat med:

MA: Uppställning med tre termer, meter och centimeter, km och meter, omkrets.

SV: Läsförståelse, arbetat med läsfixarna och skrivit sagor.

NO: Vi fortsatte arbeta med vårt tema fasta ämnen och vätskor. Den här veckan arbetade vi med vätskor. Vi undersökte fyra olika vätskor (vatten, lim, schampo och matolja). Vi undersökte en droppe, hur den kändes och luktade. Vi undersökte även hur den betedde sig om man hällde vätskan i vatten. Vi avslutade med ett droprace där vi förutspådde vilken vätska som skulle rinna snabbast.

Se bilder.

SKOLAVASLUTNING

Onsdag 12/6 är det skolavslutning. Släkt och föräldrar är välkomna.

Så här ser dagen ut:

8.15  Samling i respektive klassrum för utdelning av diplom

Pricka av ditt barn i klassrummet om det ska hem direkt efter avslutningen kl. 9.30.

8.35 Vi går ut på Bakgården för att sjunga fyra sånger tillsammans med de andra tvåorna. Släkten är publik.

8.50 Vi går till stora skolgården för gemensam avslutning med hela skolan.

9.00 Avslutning på stora skolgården.

9.30 Sommarlov! Hemgång eller fritids.

I hallen sitter en lapp där du skriver ditt barns namn om det ska äta lunch på avslutningen. Det går lika bra att mejla eller skicka med en lapp till oss och be oss skriva upp ditt barn där.

LÄXAN

Nu blir det inga fler läxor för denna termin. Däremot uppmuntrar vi till främst läsning men även skrivning under sommaren. Barnen kommer få med sig en läsjournal att fylla i under sommarlovet. Läs läs läs!

Läs för ditt barn (högläs, du kan alltid hålla en högre nivå av text när du högläser än vad ditt barn själv väljer när hen läser).

Läs med ditt barn (var en aktiv lyssnare, stötta vid behov, prata om nya/obekanta ord och det hen läst för att öka läsförståelsen).

Läs inför ditt barn (så småningom gör de som du gör, tar en bok/tidning och läser).

Se till att ditt barn läser själv. Låt böcker och tidningar ligga framme, lättillgängliga. Använd våra fantastiska bibliotek.

Låt handen fortsätta träna att forma bokstäver, ord och meningar. Uppmuntra gärna skrivning i sommar. Be ditt barn skriva handlingslistan för hand, skriv små lappar och meddelanden till varandra, skriv faktakort om någon idol, skyltar till trädgårdslandet, vykort till släktingar eller be dem skriva ner drömmar et cetera.

UTFLYKT

På måndag 10/6 går hela Bakgården på utflykt till en park. Ta med vattenflaska. Vi går på morgonen och är tillbaka till lunch igen. (Det är denna måndag som gäller, jag råkade ligga en vecka före i förra veckobrevet.) Ta även med badkläder om ditt barn vill doppa sig i plaskdammen.

Ta hem saker från hallen!

Ta med en “sommarryggsäck/påse” som innehåller extra kläder, keps, solkräm, vattenflaska (om ni inte redan har det här). Det är viktigt att ni smörjer in barnen med solkräm på morgonen och att de har keps eller liknande för att skydda sig från solen.

UTVÄRDERING VECKOBREV

Gå gärna in på länken (du kan behöva kopiera den och klistra in i nytt fönster) och svara på några korta frågor om veckobreven. Det gäller endast Bakgården. Nästa termin kommer veckobreven publiceras på infomentor, en ny plattform. Men informationen är densamma. Dina svar är anonyma.

FRITIDS PÅ TORSDAG

Fritids stänger kl. 16 den 13/6. Sedan öppet på Tegelbo kl. 16-18.

Nästa vecka, vecka 24 (10/6-14/6):

Måndag:

Utflykt till en park. Ta med vattenflaska och badkläder.

Tisdag:

Onsdag:

Avslutning kl. 8.15—9.30

Torsdag:

Sommarlov

Fritids stänger kl 16 13/6. Sedan öppet på Tegelbo kl16-18.

Fredag:

Sommarlov

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras):

12/6 – Skolavslutning

19/8 – Skolstart 9.00 i klassrummet