Hej!
Nedan följer de instuderingsfrågor och de eleverna i åk 5 har fått inför Historia-provet nästa vecka.
De har också fått ett blad med viktiga begrepp att ha koll på inför provet med medföljande bild till varje begrepp, fråga gärna efter det hemma. Begreppen kommer också nedan.
Bladen får såklart följa med hem, men vi jobbar också med dem under SO-lektionerna denna vecka, så bra om de får följa med tillbaka till skolan sen också.
På fredag skickar jag också ut några exempel-svar till frågorna.
Begrepp inför prov:
Medeltiden
Påve
Stånd
Adel
Ätt
Regent
Union
Frälse
Uppror
Inför Historia-prov: Instuderingsfrågor
1. Man säger att Medeltiden ute i Europa började runt år 500. Nämn två förändringar som gör att Medeltiden i Europa startar.
2. a) Vad fick man räkna med om man ville bli Kung i Sverige under början på Medeltiden?
b) Varför fick man räkna med detta?
3. Nämn 2 saker du vet om Birger Jarl.
4. a) Vad hände i Kalmar i slutet på 1200-talet?
b) Vem blev Sveriges regent efter det som hände i Kalmar?
c) Vad hände med styret av Sverige efter det som hände i Kalmar?
5. a) Vad var Stockholms Blodbad för något?
b) Vad hade Kristian II (Tyrann) med Stockholms blodbad att göra?
c) Vad hade ärkebiskop Gustav Trolle med Stockholms blodbad att göra?
6. a) När ungefär slutar Medeltiden i Sverige
b) Vilken svensk kung ”gör” att Medeltiden slutar?
Instuderingsfrågor med möjlighet till utvecklade svar:
1. a) Nämn minst två (gärna fler) likheter mellan Medeltiden i Sverige och Medeltiden i Europa.
b) Nämn minst två (gärna fler) skillnader mellan Medeltiden i Sverige och Medeltiden i Europa.
2. Välj en av: Saladin, Marco Polo eller Djingis Khan.
Problematisera kring personen du valt:
”Å ena sidan ….(bra sak)….”
”Men å andra sidan ….(dålig sak)…”
(Om du kan: Utveckla svaret genom att problematisera din problematisering…)
”Fast han ….(dålig sak)… så behövde han det för …. (bra sak)…”