Ang. Covid i åk4 från rektor

Rektor Kalle Enström informerar om följande:

Vi har fått information om att en person med nu bekräftad covid-19 varit i skolan i 4B fram till fredag 24 september. Som en del av smittspårningen har jag fått i uppgift att informera vårdnadshavare för de elever som kan ha utsatts för smitta.

Vi följer rekommendationen från Region Stockholms smittskyddsläkare och informerar bara de som har utsatts för risk att bli smittade.

Den smittade personen finns inte på plats i skolan nu. Patientsekretess gäller och det betyder att du inte kan få mer information om personens identitet (vem som är sjuk). Inte heller om det är en elev eller personal.

Jag ber dig att vara extra uppmärksam på symtom.

Den som känner symtom på covid-19 ska stanna hemma eller direkt gå hem från skolan. Det gäller också lätta symtom som till exempel lite ont i halsen, lätt snuva eller lätt huvudvärk.

På 1177 Vårdguiden kan du läsa om symtom på covid-19 och vad man ska tänka på om man varit nära en smittad person: https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar–besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19–coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/om-ditt-provsvar/positivt-test-for-covid-19/information-till-dig-som-kan-vara-smittad/

Du kan också ringa 1177 som är det nationella telefonnumret för sjukvårdsrådgivning.

När är det dags att ta prov?

Om symtomen varar i mer än 24 timmar – ta prov för covid-19 (PCR-test från vården). Det här gäller för både vuxna och barn från förskoleklass, det vill säga från cirka 6 års ålder. Snabbtester som kan köpas på apotek och andra ställen är inte tillförlitliga och räcker inte för säker diagnos.

På 1177 Vårdguiden kan du läsa om prov för covid-19 (PCR-test) och hur du beställer det: https://www.1177.se/stockholm/sjukdomar–besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19–coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/lamna-prov-for-covid-19/