Byggprojekt: Bygga en bro

Portland, Oregon

I teknik jobbar vi med ett byggprojekt: “Att bygga en bro”, ett arbetsområde där du får lära dig om hållfasta konstruktioner och testa att bygga en bro.

Du ska få bygga broar i olika material och lära dig hur broar är konstruerade.

Konstruera broar, uppgift

Kopplingar till kursplanen

• utveckla elevernas kunskaper om tekniska lösningar
  • utveckla elevernas förmåga att genomföra teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten

Centralt innehåll

• Hur hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda.
  • Egna konstruktioner där man använder hållfasta och stabila strukturer, till exempel skal, ar­mering och fackverk.
  • Dokumentation av tekniska lösningar: skisser med vyer och mått­angi­vel­ser, ord samt fysiska modeller

Betygskriterier för betyget E

• Du kan ge exempel och beskriva på ett enkelt sätt hur hållbara konstruktioner byggs upp.
  • Du genomför enkelt konstruktionsarbeten på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
  • Du kan hjälpa till att ge förslag på och välja arbetssätt, testa på ett ganska bra sätt att lösa problem och förbättra konstruktionen.
  • Du visar på ett enkelt sätt med skisser, modeller och texter hur den ska arbeta. Du visar på ett ganska bra sätt hur du har tänkt.

Betygskriterier för betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betygskriterier för betyget C

• Du kan ge exempel och beskriva på ett utvecklat sätt hur hållbara konstruktioner byggs upp.
  • Du genomför enkelt konstruktionsarbeten på ett säkert och fungerande sätt.
  • Du kan hjälpa till att ge förslag på och välja arbetssätt som efter någon förbättring gör att arbetet går framåt, testa på ett bra sätt att lösa problem och förbättra konstruktionen.
  • Du visar på ett utvecklat sätt med skisser, modeller och texter hur den ska arbeta. Du visar på ett bra sätt hur du har tänkt.

Betygskriterier för betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betygskriterier för betyget A

• Du kan ge exempel och beskriva på ett välutvecklat sätt hur hållbara konstruktioner byggs upp.
  • Du genomför enkelt konstruktionsarbeten på ett säkert och väl fungerande sätt.
  • Du kan hjälpa till att ge förslag på och välja arbetssätt som gör att arbetet går framåt, testa på ett mycket bra sätt att lösa problem och förbättra konstruktionen.
  • Du visar på ett välutvecklat sätt med skisser, modeller och texter hur den ska arbeta. Du visar på ett mycket bra sätt hur du har tänkt.

Målet med undervisningen är att du ska kunna:

• berätta om hur man bygger hållfasta och stabila konstruktioner
  • känna till olika sorters broar.
  • kunna använda några ämnesspecifika begrepp när du beskriver byggkonstruktioner som stödyta, brofäste, brobana och brospann, bropelare, fackverk, armering, korrugering, skalkonstruktion, balkbron, fackverksbro, valvbro, bågbro, hängbro, snedkabelbro
  • kunna rita en skiss av en bro och beskriva hur konstruktionen är uppbyggd
  • bygga en bro med hjälp av glasspinnar, blompinnar och andra material och under arbetets gång föra en loggbok med text och bild.
  • utvärdera ditt bygge – uppfyller den angivna krav, vad gick bra, och mindre bra.
Broar, begrepp