Idrott och hälsa – bollspel v.46-47

Vi har börjat med bollsport på idrotten, inlägget kommer först nu då jag varit borta. Under detta moment kommer vi alltså fortsätta träna och spela några olika bollsporter. När vi gör detta blir det praktiskt arbete där vi gör olika övningar och spelar en del match för att testa det vi lärt oss.

V.46 basket och 3 planer (spel med basket, innebandy samt fotboll)

V.47 volleyboll och fotboll.

Betygskriterier:

Detta området ingår i rubriken rörelse och har alltså samma betygskriterier som gymnastik vi gjorde innan.

E

Anpassar sina rörelser till viss del till syftet med aktiviteterna. Förebygger på ett i huvudsak fungerande sätt risker i samband med olika aktiviteter.

• Kan ta emot en passning och passa till en medspelare stillastående
  • Bristande teknik (passning, skott, ta emot passning)
  • Eleven är lite delaktig i spelet
  • Visar oftast på fairplay

C

Anpassar sina rörelser relativt väl till syftet med aktiviteterna. Förebygger på ett fungerande sätt risker i samband med olika aktiviteter.

• Kan ta emot en passning och passa i fart utan att behöva stanna upp.
  • Har god teknik i de olika spelen
  • Eleven är aktiv och delaktig i spelet samt samspelar med andra.
  • Visar på fairplay

A

Anpassar sina rörelser väl till syftet med aktiviteterna. Förebygger på ett väl fungerande sätt risker i samband med olika aktiviteter.

• Har en mycket god teknik i alla spel och kan på detta sätt bidra till samspelet i spelsituationer.
  • Har flyt i sina rörelser och kan göra olika rörelser efter varandra. tex dribbla, finta osv.