Idrott och hälsa – musik och rörelse v.11-13

Under förra veckan var vi personlig tränare till en annan i klassen. Vi skapade 25 minuters träningspass som vi sedan genomförde. Jag tycker resultatet var mycket bra, många hade skapat tydliga pass med rätt övningar för det mål man valt. Bra att lära sig hur lång tid saker tar samt vilken intensitet och ansträngningsgrad man faktiskt klarar av på olika övningar. 5 minuter höga knän i tjockmattan är för länge och det fick man då känna själv.

Veckorna som kommer blir det musik och rörelse, där vi detta år kommer dansa på lite olika sätt. Vi kommer testa på några pardanser, där vi jobbar med grundstegen, vi kommer också skapa en egen dans tillsammans i en grupp. I detta moment tränar vi elevernas motorik och kroppskontroll i samklang med musik och dans.

Mål:

• Eleven ska kunna delta i dans och övningar till musik
  • Eleven ska känna till vad musikens takt är och kunna göra enkla rörelser utefter takten.
  • Eleven ska kunna byta mellan olika rörelser i danser och steg till musik.

Skolverkets betygskriterier

E

Du genomför rörelseaktiviteter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika fysiska sammanhang och anpassar dina rörelser till viss del till syftet med aktiviteterna.

C

Du genomför rörelseaktiviteter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika fysiska sammanhang och anpassar dina rörelser relativt väl till syftet med aktiviteterna.

A

Du genomför rörelseaktiviteter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika fysiska sammanhang och anpassar dina rörelser väl till syftet med aktiviteterna.

INNEBÄR
Hålla takt Jag rör mig i takt till musiken ibland Jag rör mig i takt till musiken för det mesta Jag rör mig nästan alltid i takt till musiken och kan snabbt hitta rätt igen om jag kommer av mig
Puls och rytm Jag kan steg där jag rör mig till grundpulsen och grundrytmen (1-2-3-4) Jag kan steg där jag rör mig till enkla rytmer med bra flyt. Jag kan steg där jag rör mig till svårare rytmer med bra flyt.
Övergångar, att byta mellan olika rörelser Jag tycker det är svårt att byta från en rörelse till en annan Jag kan byta från en rörelse till en annan ganska smidigt. Jag tvekar inte ofta Jag tycker det är enkelt att byta från en rörelse till en annan ganska smidigt. Jag gör det på smidigt sätt utan att tveka
Inlevelse Jag har en svag inlevelse till musikens rytmer Jag har en god inlevelse till musikens rytmer Jag har en stark inlevelse till musikens rytmer

Centralt innehåll:

• Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
  • Takt och rytm i danser och i rörelser till musik.