Idrott och hälsa – Puls, träning och hälsa v.48-49

I detta moment ska vi fortsätta lära oss mer om kondition och styrka samt hur du genom träning kan förbättra dessa. Vi kommer jobba både en del teoretiskt där vi kommer titta på filmer, ha genomgångar och diskussioner. Eleverna får ett häfte de ska fylla i svar på frågor under lektionerna för att visa vad de kan och förstår. Det blir också praktiskt arbete där vi provar på olika sätt att träna styrka och kondition samt pratar om hur det känns i kroppen och hur träningen påverkar oss.

Mål

• Eleven ska lära sig vilka positiva effekter styrke- och konditionsträning har för hälsan och välbefinnandet.
  • Eleven ska lära sig några olika sätt att träna styrka och kondition.

Betygskriterier

Bedömningen utgår från både det praktiska och det teoretiska, i denna del fyller de i ett häfte samt deltar efter förmåga i diskussioner och praktiska delar.

E C A
Eleven genomför rörelseaktiviteter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika fysiska sammanhang och anpassar sina rörelser till viss del till syftet med aktiviteterna. Eleven genomför rörelseaktiviteter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika fysiska sammanhang och anpassar sina rörelser relativt väl till syftet med aktiviteterna. Eleven genomför rörelseaktiviteter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika fysiska sammanhang och anpassar sina rörelser väl till syftet med aktiviteterna.
Eleven värderar på ett enkelt sätt hur aktiviteterna påverkar den egna fysiska förmågan och hälsan. Eleven värderar på ett utvecklat sätt hur aktiviteterna påverkar den egna fysiska förmågan och hälsan. Eleven värderar på ett välutvecklat sätt hur aktiviteterna påverkar den egna fysiska förmågan och hälsan.
Du deltar oftast på de övningar och aktiviteter vi gör, kanske inte gör alla saker och kan bli passiv.

Du ger få, enkla och kortfattade svar på hur träning påverkar din kropp och hur du mår samt har koll på några övningar och deras syfte.

Du deltar alltid på de övningar och aktiviteter vi gör.

Du ger flera exempel på hur träning kan påverka din kropp och hur du mår samt har koll på många övningar och deras syfte.

Du deltar alltid på de övningar och aktiviteter vi gör samt utför övningar på korrekt sätt- och med en hög intensitet när det är syftet.

Du ger många tydliga svar på hur träning påverkar din kropp och hur du mår samt kan komma med svar på varför det är så. Du har koll på många övningar och deras syfte och kan beskriva vad olika övningar tränar.