Idrott och hälsa – skaderisker v.6-8

Under detta moment ska vi fortsätta jobba med skaderisker och då främst med risker som finns nära eleverna, på lektion, din aktivitet osv. Vi kommer ha föreläsningar, se på film, svara på frågor samt jobba praktiskt med olika aktiviteter som vi pratar om vilka skaderisker som finns.

Mål

• Träna sin förmåga att agera säkert och förebygga risker i samband med rörelse.
  • Kunna identifiera några skaderisker under olika sorters aktiviteter.

Bedömning

E C A
Eleven förebygger på ett i huvudsak fungerande sätt risker i samband med olika aktiviteter. Eleven förebygger på ett fungerande sätt risker i samband med olika aktiviteter. Eleven förebygger på ett väl fungerande sätt risker i samband med olika aktiviteter.

Konkretisering/Hur bedömer jag:

E C A
Du beskriver enkelt och med få ord skaderisker, du nämner ett par enstaka risker. Du får med fler skaderisker och kan även se hur man kan undvika dem, både du själv och planeringsmässigt.

Du visar på en djupare förståelse för vilka skaderisker som finns och har flera olika förslag till hur man kan undvika dessa.

Du kan även jämföra olika aktiviteter för att se vilka skaderisker som finns.