Info hem inför v5

Hej på er, alla där hemma! Här kommer ett veckobrev från en varm skola med en kall och glashal skolgård.

Här är information inför nästa vecka samt tiden framöver:

• Läsutmaning Svenska – Nu är det dags för terminens läsutmaning. 6AB får info här och 6CD får info här.
  • Information Geografi/SO – Från nästa vecka är det geografi. Det är ett stort arbetsområde. Har man otur och blir sjuk länge måste man fråga vad som gjorts och hur man kan ta igen. Vi börjar med en diagnos på kunskaperna om Sverige och Europa, som eleverna bör ha med sig sedan tidigare. Mer info finns under Planering och Bedömning.
    • Använd gärna Binogi och Seterra online för att träna. Binogi når man via skolplattformen, Seterra får man googla.
    • Prov vecka 8, koordinater och läge (vad ligger var?) samt vecka 13, klimat och vegetation.
  • Inför åk7 “Du som inte bor i Stockholm” – Rektor har fått frågor om huruvida elever måste söka till högstadiet. Rektor Marko låter hälsa att “Elever som går på Årstaskolan och vill fortsätta med det nästa läsår behöver inte söka ny skolplats, oavsett årskurs och var du bor. MEN, om eleven inte är skriven i Stockholms stad så kan det vara så att det inte finns plats kommande läsår. Då måste eleven söka en ny skolplats i kommunen där hen bor.”. Om ni har frågor kring detta, maila en skolledare för att öppna kommunikation kring detta.
  • Tid för Utvecklingssamtal – Kolla er mail! Tider för utvecklingssamtal har gått ut. Samtalen går av stapeln vecka 6.
  • Skolinspektionens enkät – Skolinspektionen ber er fylla i deras enkät kring Årstaskolan. Klicka här!