Kemi. Pedagogisk planering

Syror och baser, blandningar och separationsmetoder

Du ska kunna

Viktiga begrepp:

• surt, basiskt, neutralt, indikator, pH- värde, pH-skala, försurning,
  • atom, molekyl, rena ämnen, blandningar, lösningar,
  • legeringar (en legering är en lösning av två eller flera metaller, eller metaller med icke-metaller), mättad lösning, lika löser lika,
  • filtrera, sila, sedimentering (låta sjunka), avdunstning, destillation (uppvärmning av en lösning för att separera ämnen som har olika kokpunkter)

Frågor som vi går igenom

• Säkerhetsrisker och säkerhetsregler på no- lektioner.
  • Syror. Vilka syror vi kan stöta på i vår vardag, och vad vi kan använda dem till.
  • Vad är motsatsen till surt? Vilka baser kan vi stöta på i vår vardag, och vad kan vi använda dem till?
  • Indikatorer, pH- värde, pH- skalan
  • Varför blir naturen surare? Vilka skador orsakar försurningen? Vad kan man göra för att motverka försurningen?
  • Rena ämnen, blandningar och lösningar.
  • Lösningar: flytande (saltvatten), fasta (legeringar), och  gasblandningar (luft)
  • Mättad lösning.
  • Olika sätt att separera ämnen från en lösning. Destillation, kromatografi.
  • Principen lika löser lika.
  • Vanliga metoder för att dela upp blandningar: filtrera, sila, sedimentering, avdunstning, centrifugering.

Kopplingar till kursplanen

Syfte

Utveckla elevernas kunskaper om kemin i naturen, i samhället och i människokroppen samt ge dem förutsättningar att använda kemins be­grepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara kemiska samband.

Utveckla elevernas förmåga att skilja mellan natur­veten­skapliga och andra sätt att beskriva och förklara omvärlden.

Ge eleverna förutsättningar att söka svar på frågor om kemiska processer och materien med hjälp av egna systematiska under­sök­ningar.

Utveckla elevernas färdigheter i att hantera material och utrustning

Centralt innehåll

• Materiens uppbyggnad visualiserad med hjälp av enkla partikelmodeller.
  • Indelning av ämnen utifrån egenskaperna löslighet, surt eller basiskt.
  • Vanliga kemikalier i hemmet. Deras användning och påverkan på miljön och människan samt hur de är märkta och bör hanteras.
  • Observationer och experiment. Plane­ring, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller

Kunskapskrav

Betygskriterier för slutet av årskurs 6

Du får visa dina kunskaper genom:

• ditt praktiska arbete
  • din dokumentation i NO-boken
  • ditt deltagande i våra diskussioner
  • dina resultat på tester och prov