Syror och baser, blandningar och separationsmetoder
Du ska kunna
Viktiga begrepp:
- surt, basiskt, neutralt, indikator, pH- värde, pH-skala, försurning,
- atom, molekyl, rena ämnen, blandningar, lösningar,
- legeringar (en legering är en lösning av två eller flera metaller, eller metaller med icke-metaller), mättad lösning, lika löser lika,
- filtrera, sila, sedimentering (låta sjunka), avdunstning, destillation (uppvärmning av en lösning för att separera ämnen som har olika kokpunkter)
Frågor som vi går igenom
- Säkerhetsrisker och säkerhetsregler på no- lektioner.
- Syror. Vilka syror vi kan stöta på i vår vardag, och vad vi kan använda dem till.
- Vad är motsatsen till surt? Vilka baser kan vi stöta på i vår vardag, och vad kan vi använda dem till?
- Indikatorer, pH- värde, pH- skalan
- Varför blir naturen surare? Vilka skador orsakar försurningen? Vad kan man göra för att motverka försurningen?
- Rena ämnen, blandningar och lösningar.
- Lösningar: flytande (saltvatten), fasta (legeringar), och gasblandningar (luft)
- Mättad lösning.
- Olika sätt att separera ämnen från en lösning. Destillation, kromatografi.
- Principen lika löser lika.
- Vanliga metoder för att dela upp blandningar: filtrera, sila, sedimentering, avdunstning, centrifugering.
Kopplingar till kursplanen
Syfte
Utveckla elevernas kunskaper om kemin i naturen, i samhället och i människokroppen samt ge dem förutsättningar att använda kemins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara kemiska samband.
Utveckla elevernas förmåga att skilja mellan naturvetenskapliga och andra sätt att beskriva och förklara omvärlden.
Ge eleverna förutsättningar att söka svar på frågor om kemiska processer och materien med hjälp av egna systematiska undersökningar.
Utveckla elevernas färdigheter i att hantera material och utrustning
Centralt innehåll
- Materiens uppbyggnad visualiserad med hjälp av enkla partikelmodeller.
- Indelning av ämnen utifrån egenskaperna löslighet, surt eller basiskt.
- Vanliga kemikalier i hemmet. Deras användning och påverkan på miljön och människan samt hur de är märkta och bör hanteras.
- Observationer och experiment. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller
Kunskapskrav
Betygskriterier för slutet av årskurs 6
Du får visa dina kunskaper genom:
- ditt praktiska arbete
- din dokumentation i NO-boken
- ditt deltagande i våra diskussioner
- dina resultat på tester och prov