Matematik 6A och 6B. Pedagogisk planering.

Hej alla i 6 A och 6 B!
Vi har börjat terminen med ett nytt arbetsområde: sannolikhetslära, kombinatorik och statistik.

Sannolikhetslära, kombinatorik och statistik

Du ska kunna

• förklara och använda följande begrepp:

procent, bråk, decimaltal, sannolikhet, chans, risk, möjligt utfall, gynnsamt utfall
kombinatorik, träddiagram
tabell, rader och kolumner, stapeldiagram, cirkeldiagram, linjediagram
medelvärde, typvärde, median,

• förklara vad som menas med sannolikhet,
  • beräkna sannolikhet och skriva sannolikheten i bråkform, procent- och decimalform,
  • beräkna på hur många sätt olika saker kan kombineras,
  • läsa av och tolka tabeller och diagram,
  • sammanställa information i tabeller,
  • rita stolp-, linje- och cirkeldiagram

Kopplingar till kursplanen

Centralt innehåll

Sannolikhetslära och statistik

Slumpmässiga händelser, chans och risk med utgångspunkt i ob­ser­va­tio­ner, simuleringar och statistiskt material. Jämförelse av sannolikhet vid oli­ka slumpmässiga försök.
Enkel kombinatorik i konkreta situationer.
Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.
Lägesmåtten medelvärde, typvärde och median samt hur de används i statistiska undersökningar.

Kunskapskrav

Eleven visar kunskaper om matematiska begrepp samt använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp.
Eleven väljer och använder i huvudsak fungerande matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter inom områdena sannolikhet och statistik samt samband.
Eleven löser enkla matematiska problem och värderar resultatens rimlighet.
Eleven för och följer matematiska resonemang.
Eleven redogör för, och samtalar om, tillvägagångssätt och använder då symboler och andra matematiska uttrycksformer.

Hur vi ska lära oss detta:
Genom gemensamma genomgångar.
Genom samtal i grupp.
Genom att räkna i matematikböckerna.
Genom att jobba med digitala läromedel.

Detta kommer att bedömas:

• ditt arbete under lektionerna och ditt deltagande i diskussioner och genomgångar i grupp och/eller helklass.
  • ditt resultat på diagnoser och prov.

Alla elever har fått ett häfte om sannolikhetsläran. Vi kommer också att fortsätta jobba med Favorit matematik samt Koll på matematik. Du får även träna på bingel.

Marina