Nya lärare i SO – Monica & Per

Hej från SO-lärarna.

Klasserna byter SO-lärare. Monica Hansson ska ha 6A,B och C, Per Jergle tar hand om 6D. Vi är nya för klasserna, men har arbetat på skolan länge. Och vi tycker att det ska bli kul att träffa våra sexor.

Vi börjar med att läsa historia fram till höstlovet. Mer information om kursen finns på https://start.unikum.net/unikum/planering/bank.html?__pid=3621601423#granska/9953138150

Unikum är en del av Skolplattformen. Eventuellt måste man vara inloggad där för att kunna se.

Efter historiekursen hoppas vi att man:

Har lite koll på hur man levde i Sverige under 1600-1700 och början på 1800-talen.  ​
Vet att det var olika villkor beroende på vilket samhällsklass – vilket stånd – man tillhörde. ​
Har någorlunda koll på hur Sveriges gränser har ändrats. ​
Förstår och kan använda en mängd olika begrepp, det vill säga ord, som hör till.
Samt att man har känt att man har kunnat fråga det som känts svårt och att man fått hjälp.