SO – Slutet av terminen och början på nästa

Hej elever och vårdnadshavare i årskurs 4!

Bara lite information av vad vi gjort närmsta tiden i SO-undervisning och vad som komma skall.

Vi har de senaste veckorna arbetat med “Vikingatiden”. Vi har arbetat med Historie-boken och svarat på frågor. Vi har också med hjälp av elevspel.se och programserien “Odens Rike” på urplay.se tränat på hur man ställer frågor.

Vi gör en liten avstickare nästa vecka och pratar om julen, med inriktning på ritualer i ett religionsperspektiv, Kristendom möter Asatro.

Efter jullovet kommer vi att tillsammans skapa en stor frågesport. Där eleverna skapar frågorna. Men först fortsätter vi studera hur man ställer frågor och främst hur man ställer frågor i en frågesport. Det ni kan göra hemma för att preppa inför detta är att kika på någon tv-frågesport, t.ex. “På spåret”.

Vi har som ni vet ett större antal elever hemma just nu i åk4. Något ni kan göra hemifrån för att hänga med i SOn är att titta på Odens Rike på urplay och spela elevspel: vikingatiden .

Vänliga hälsningar er ständiga SO-lärare /David