Välkomna till vårt Mattegym

Matematik lärs och tränas bäst på olika sätt. Ett sätt är att lära motoriskt, med ansträngning och med kroppen. Det är inte alltid bäst att bara sitta still vid sin bänk.

Därför har vi utarbetat Mattegymet. Det är vårt lektionsmaterial för att förena träning, rörelse och matematik. Tanken är att mattegymet ska följa oss under hela mellanstadiet, en lektion i veckan. Det händer att arbetet inte tillåter det varje vecka, andra veckor blir det två, men oftast ska det vara just en lektion.

Uppgifterna är av lite olika karaktär. En del är repetition, en del handlar om det vi arbetat med och ibland tar vi med saker vi ännu inte gått igenom. Eleverna väljer själva uppgifter A-E så att nivån passar alla.

Prata gärna om gymet hemma. Elever berättar och vuxna frågar. Om ni vill får ni gärna leka med uppgifterna hemma. Undrar ni något får ni gärna maila Martin (även glada tillrop och applåder mottages även tacksamt men det är inte nödvändigt. Vi får bekräftelse nog av glada, kunniga och flåsiga ungar efter dessa lektioner!).

Här nedan ser ni veckans mattegym som ett exempel på hur det kan se ut: