Valtiderna är över och liten läxa i Historia

Som rubriken säger är vi nu helt färdiga med årkurs 5s valkampanj och val (nästan). Alla klasser har fått reda på resultat inom sin klass. Det enda vi har kvar är den totala segrararen, vilka har fått flest röster i årskurs 5!?

Vi har denna vecka också hunnit smygstarta fortsättningen på Medeltiden, och har börjat titta lite på hur det såg ut under Medeltiden, i ett internationellt perspektiv, utanför Nordens gränser.

Vi kommer till och börja med fokusera på 3 personer från 3 olika delar av världen. Alla har ett avsnitt i “Historierummet” från SRs barnradio. Historiska personerna i frågan är Saladin, Djingis Khan och Marco Polo. Länk till avsnitt längst ner.

Jag vill att alla väljer en person de vill lära sig mer om. De ska lyssna på avsnittet på Historierummet och ta med sig tillbaka till skolan en fundering: En sak som är BRA med den historiska personen, en sak som är DÅLIG med personen (“Å ena sidan är personen så… å andra sidan är personen så….)

5C och 5D har redan tjuvstartat, där de flesta har påbörjat lyssningen. 5A och 5B behöver lyssna på hela avsnittet hemma.

5C och 5D ska ha lyssnat och funderat tills på måndag (26/9)
och 5A och 5B ska ha lyssnat och funderat tills på tisdag (27/9)

Länkar till avsnitt på Historierummet:

Saladin
Djingis Khan