Vikingatiden avslut. Medeltiden börjar

Ämnet Historia rullar på för fullt. Vikingatiden håller på att avslutas. Har väntat in uppstarten av Medeltiden så att så många elever som möjligt ska vara tillbaka efter dessa covid- och karantäns-tider.

Denna vecka har vi parallellt med avslutet av Vikingatiden också smygstartat Medeltiden dock. Och främst med “Världens hemskaste sjukdom” – PESTEN. Har man inte varit här på ett tag kan man gärna få läsa på lite hemma.

För er som missat en del eller är hemma från skolan (främst) :

Vikingatiden avslutas med att se klart “Odens Rike” på urplay.se – Har man varit hemma mycket är det bra om man ser avsnitt man missat.

Slut-uppgiften för Vikingatiden är att skriva 3 egna frågor om densamma. Dessa ska lämnas in senast på tisdag nästa vecka. Detta lämnas in under fliken “uppgifter” på Teams. Kommer man inte åt teams hemma, kan man maila mig. Av dessa frågor kommer jag ska skapa en “Super”-Kahoot om Vikingatiden som bland annat 3orna kommer att få göra.

Instruktioner för Uppgiften:

Skriv 3 frågor om ”Vikingatiden”. I Word på dator/i-pad,
Ska innehålla:
– 3 frågor med 4 alternativ (Varav 1 rätt svar, som ska vara markerat). Max en fråga om ”Asatron”.
– Hitta en passande bild till varje fråga. Klistra in eller lägg in en länk. (Bild-googla)
– Ta hjälp av: Historieboken, elevspel, ditt Vikinga-häfte, Odens Rike.
– Jobbar ni i par/grupp: skriv in allas namn i dokumentet.
– Döp dokumentet till “Vikingafrågor”
– Lämna in under “uppgifter” på Teams. Där ni bifogar dokumentet.

//David, SO i åk.4