Bekräftad covid-19

Vi har fått information om att en person med nu bekräftad covid-19 varit i 7C fram till torsdag 23 september. Som en del av smittspårningen har jag ombetts att informera alla som var där samtidigt om att ni kan ha utsatts för smitta. Enligt rekommendation från Smittskydd Stockholm behöver ni därför läsa följande information på 1177.se/stockholm. Det är också viktigt att ni testar er om ni har eller skulle få några symtom.

Här är för er personal att tänka på (hämtat från länken ovan):

Du bör också testa dig för covid-19 så snart som möjligt även om du inte har symtom. Detta gäller dig som är vuxen eller i högstadie- eller gymnasieåldern och har haft nära kontakt, inom två meter i 15 minuter, med en person med covid-19.

Om det har gått minst fyra dagar sedan du träffade personen med covid-19 när du testar dig behöver du bara göra ett test. Om det gått kortare tid än så behöver du ta ett test till när det gått 5 dagar.

Har det gått mer än sju dagar sedan du träffade personen med covid-19 behöver du inte testa dig om du inte har symtom.

Har du inga symtom och går i skolan eller har ett arbete som kräver att du är fysiskt på arbetet kan du gå till skola eller arbete i väntan på provsvar.