Veckobrev – vecka 22

Måndag:

Utevistelse

Idrott (halv klass) grön grupp (2). Ta med idrottskläder, handduk och inneskor.

Matematik (halv klass)

Tisdag:

iPad (halv klass)

Bild (halv klass)

Onsdag:

Tema: Rymden

Matematik (halv klass)

Torsdag:

Friidrottsdag- Vi ska till Kärrtorp IP. matsäck från skolan, men barnen tar tom låda, bestick och vattenflaska hemifrån. Bekväma kläder och gymnastikskor rekommenderas. Vi är tillbaka på skolan innan mellanmål.

Fredag

Heldagsutflykt till Tekniska museet med klassen. Alla barn har med sig en egen matsäck, bestick och vattenflaska i en ryggsäck hemifrån.

Vilken vecka! Den här veckan har barnen jobbat flitigt!

Vi har verkligen haft fullt upp så maj månad springer ifrån oss, vi har inte många skoldagar kvar här i förskoleklassen.

I svenska fick barnen fortsätta med uppgift att skriva en saga på iPad. Sagorna skrevs parvis. Vi började även läsa lätta böcker parvis och recensera för varandra.

Samt arbetade vi med att öva på att fylla i streckade bokstäver för att sedan skriva egna ord och meningar, de skrev även bokstav som saknades i varje ord. Barnen tittade på Livet i bokstavslandet, säsong 3.

Astrid Lindgren tema: Vi har haft tipspromenad med 10 olika frågor om författaren Astrid Lindgren de olika bokkaraktärerna.

I matematik arbetade vi med ”Subtraktion med tre termer”. Lektionens mål: Att använda subtraktion för att utföra beräkningar med tre termer vid huvudräkning.

Under veckan arbetade vi även med:

– Idrott

– Bild

– Dans

– Musik

– Tema: Årstaskolans hälsomånad, Astrid Lindgren.

– Träna sånger

Information

Vecka 23 måndag den 3/6 är iPad-visning: Föräldrar är välkomna till barnens iPad-visning. Vi sitter inne i klassrummet dropp -in mellan kl. 15.00–17.00. Har ni en iPad eller Iphone själva så går det att air droppa till er enhet (device). Ni kommer även att ha möjlighet att träffa lärare Josefine Ewerthz mellan kl. 15.00–16.00.

Obs Påminner om att fredag den 7/6 är en vanlig skoldag.

I onsdags hade vi inskolning för blivande förskoleklass, alltså för de som börjar till hösten.

Skolavslutningen

Onsdag den 12/6 startar vi som vanligt kl. 08.15 då tänker vi ha en avslutning i klassrummet. Vill ni föräldrar närvara och har möjlighet så är ni välkomna att vara med i klassrummet där vi delar ut terminsintyg, barnen sjunger några sånger, mm.

Vi ser fram emot att hela skolan ska ha en gemensam skolavslutning. Vi går tillsammans ut på gården för att gemensamt avsluta läsåret med övriga skolan kl.09.00. Rektorn håller tal bland annat. Vill ni även vara med på skolgården kommer ni att stå utanför de markerade gränserna för klasserna. Ni kommer alltså inte kunna stå tillsammans med ert barn där.

Därefter är det fritids för de barn som ska vara kvar.

Viktiga tider under vårtermin 2024:

V. 22 torsdag den 30/5 Friidrottsdag, matsäck från skolan, men barnen tar med en tomt matlådan och vattenflaska hemifrån.

V. 22 fredag den 31/5 Heldagsutflykt till Tekniska museet med klassen, egen matsäck hemifrån.

V. 23 tisdag den 4/6 hela Tegelbo har aktiviteter på Årstaliden

V.23 torsdag den 6/6 Nationaldagen (Skolan är stängd)

V. 24 onsdag den 12/6 Skolavslutning

Önskar er alla en trevlig helg!

Carol, Marianna, Ulf och Awet