Ekorrarnas veckobrev vecka 23

Hej

Under veckan har vi:

• övat på välskrivning och meningar med sommartema samt rim och äntligen hunnit gå igenom sista läsläxan med återberättandet med kvarstående halvklass och skrivit en kort bokrecension om boken
  • lärt oss om Sveriges nationaldag på SO
  • haft idrott
  • arbetat med sannolikhet samt repetitionsuppgifter på de sista sidorna i matteboken under matematik lektionerna
  • övat på rutiner och arbetsro
  • haft högläsning då vi läst klart Mysterieklubben och det hemliga rummet, lyssnat på några böcker från Polylino och läst ur en faktabok om evolutionen
  • haft lektionen Grej of the day då svaret på ledtråden ”skruvat boende”=Turning torso, avslöjades. Barnen fick sedan en kort fakta presentation kring ämnet och skrev några meningar om samt tecknade byggnaden i sina GOTD häften
  • skapat enkla bilder med sommartema utifrån stegvisa instruktioner
  • haft många rörelsepauser
  • haft en lektion med iPads då Skolon passen introducerades
  • lämnat åter alla bänk böcker till skolbiblioteket

Papperskasse

Var vänlig och skicka med en större papperspåse/kasse eller dyl tills på måndag. Vi tömmer alla lådor samt klädhyllor och skickar hem allting senast på tisdag. De barn som stannar på fritids får ha med sig sina extra kläder i ryggsäcken under sommaren.

Bokgåva från biblioteket

Vi vill tipsa er om att gå till någon av Stockholms stadsbibliotek och ta med er ett ”Läs – sommar!” häfte som hittas där (se bild nedan). Om ditt/dina barn läser tre böcker och skriver en kort recension av dessa i sommarhäftet och ger åter bokrecensionerna till biblioteket så får de en bokgåva. Recensionerna ska lämnas in mellan 1/8-8/9. I häftet hittar ni även recept och annat kul att sysselsätta er med under sommaren. Vi tackar Henry i klassen för tipset.

Skolon-pass

Nu har skolor i Stockholms stad fått möjligheten att använda så kallade Skolon-Pass.

Med Skolon-passet kan barnen välja ur en uppsjö av böcker i olika kategorier, åldrar och nivåer från bokhyllan på Polylino samt Skolplus uppgifter i svenska och matematik. Använd med fördel matteraketen samt svenskaraketen på Skolplus.

Missa inte denna möjlighet genom Skolon. Passar utmärkt en regnig dag, under bilfärden eller kanske när man behöver en stund för sig själv!

Skolon Pass är en förenklad inloggningslösning till Skolon. Eleven väljer alternativet ”Logga in med Skolon-Pass” i stället för att fylla i sina inloggningsuppgifter.

Inloggningen sker med hjälp av en QR-kod (elevens eget Skolon-Pass), som eleven skannar av med hjälp av kameran på sin enhet vid inloggning till Skolon.

Alla barnen kommer att få sitt eget Skolon-Pass på avslutningen i ett kuvert.

Skolavslutning

Nu är det inte långt kvar till ett välförtjänt sommarlov för barnen. Ni är hjärtligt välkomna att närvara på skolavslutningen onsdagen den 12/6. Vi börjar i klassrummet kl: 8.00. Vid ca 8.45 går vi ut på stora skolgården och lyssnar på rektorns sommartal och sjunger tillsammans. Därefter är det fritids för de barn som stannar kvar.

Stängning på Norrgårdens fritids den 13/6 kl: 16.00

Torsdagen den 13/6 är skolans personal bjuden på sommarfest och därför stänger Norrgårdens fritids kl: 16.00 denna dag. Efter detta klockslag är de olika fritidsavdelningarna ihopslagna på Tegelbo som har öppet som vanligt till 18.00.

Kom ihåg vecka 24

Måndag 8.00-13.20 Ta med en större kasse/påse

Tisdag 8.00-13.50 Mentorsdag, ingen idrott.

Onsdag 😃🌺 Skolavslutning 😊🌺

Torsdag  Sommarlovet börjar

Trevlig helg;

Julia och Flisan