Ekorrarnas veckobrev vecka 21

Vilken lyckad Årstafestival vi fick igår! Hoppas ni hade skoj!😃

Under veckan har vi:

• gått igenom läsförståelse frågorna, övat på att skriva på orden från ordkorten, arbetat i svenska arbetshäftet med att bl.a skriva stödord och sedan en berättelse.
  • arbetat med att sortera, gruppera och artbestämma djur och växter. Barnen sorterade djur/växtbilder i valfria kategorier (bild nedan). Efter uppgiften gick vi igenom arbetet samt lärde oss mer om ämnet. Detta kopplat till lektioner i NO
  • haft idrott
  • arbetat vidare med Datalogiskt tänkande; symboler och instruktioner, loop, slinga samt jämna och udda tal under matematik lektionerna
  • övat på rutiner och arbetsro
  • haft högläsning då vi läst klart Mysterieklubben och bankrånarna och läst kortare stycken ur två andra kapitelböcker samt ur en faktabok om träd
  • haft lektionen Grej of the day då svaret på ledtråden ”fladdrande förvandlingskonstnär”=fjärilen, avslöjades. Barnen fick sedan en kort fakta presentation kring ämnet och skrev några meningar samt tecknade i sina GOTD häften (bild nedan)
  • haft bild då barnen ritade en valfri bild av hur de upplevde Årstafestivalen (bild nedan)
  • haft musik då vi sjungit sommar relaterade sånger
  • haft många rörelsepauser

Läsläxa – individuell lånebok

Denna gång har barnen fått med sig en tunn läsebok hem. Läs igenom boken tillsammans och öva på att återberätta innehållet hemma. När du återberättar en text kan du tänka att du ska föra berättelsen vidare, precis som att du berättar vad du gjorde på rasten eller hur dagen i skolan var. Kom ihåg att få med det viktigaste och berätta i ordning hur det hände.

Fyll även i den medföljande bokrecensions lappen. På skolan får barnen sedan återberätta sin bok för sina klasskompisar och skriva vidare på en recension över innehållet.

Friidrottsdag onsdag 29/5

På onsdag åker vi iväg till Kärrtorps IP för en friidrottsdag. Barnen får pröva på några olika friidrottsgrenar. Ta med en tom matlåda, bestick samt vattenflaska och mjuka kläder att röra sig i.

Vi samlas först i klassrummet kl 8.00 och går sedan till matsalen för att fylla på med mat (kött-/vegbullar samt makaroner)och dryck. Vi strävar efter att ta en buss mot Kärrtorp som går 8.25. Vi är tillbaka innan mellis.

Grej of the day

Grej of the day (GOTD) är mini lektioner som innehåller en ledtråd, faktadel och olika kopplingar till ämnet i fråga.  Lektionerna kan handla om platser, personer, saker eller händelser. Syftet är att väcka nyfikenhet på ett lustfyllt sätt samt öka elevernas allmänbildning. Nästa veckas GOTD ledtråd är:”ett av världens starkaste varumärken”. Gissa vad ni tror det kan vara tillsammans med ert barn så avslöjas svaret på fredag nästa vecka.

Klassfest med barnen

Fredagen den 31/5 tänkte vi ha lite disko med snacks och valfria uppträdanden med klassen under lektionstid pga att det dels är slutet på terminen och för att två kompisar i klassen ska flytta och sluta till hösten.

Kom ihåg vecka 22

Måndag 8.00-13.20

Tisdag 8.00-13.50 Uteidrott, kom ihåg handduk, passande idrottskläder (skor) samt vattenflaska.

Onsdag 8.00-13.55 FRIIDROTTSDAG, ta med tom matlåda, bestick samt vattenflaska. Inlämning av läsläxan.

Torsdag 8.00-13.55

Fredag 8.00-13.20 Klassfest. Ta hem läxmappen!

Trevlig helg;

Julia och Flisan

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras):

29/5 – Friidrottsdag

6/6 – LOV – Nationaldagen