Ekorrarnas veckobrev vecka 22

Hej

Onsdagens friidrottsdag gick toppen. Barnen kämpade på väldigt bra! Vi prövade på fyra olika friidrottsgrenar; spjutboll, kortdistans löpning , längdhopp och häcklöpning. Vi hade passlig väderlek och hade en mysig lunch paus utomhus.

Dagens klassfest bjöd på skratt, uppträdanden, disco dans, gott umgänge och god fika i form av popcorn, salta pinnar och saft. Barnen fick även glass (av Nikola), samt små presenter (av Lea B).

Under veckan har vi:

• gått igenom läsläxan med återberättandet och skrivit en kort bokrecension i en halvklass. Skrivit om saker vi mår bra av, övat på rättstavning av några ord och skrivit meningar utifrån dem och arbetat i svenska arbetshäftet.
  • repeterat och arbetat med ett arbetshäfte om årstider/årstidsväxlingar i NO
  • haft idrott samt friidrottsdag
  • arbetat med problemlösning samt repeterat udda och jämna tal samt mätning under matematik lektionerna
  • övat på rutiner och arbetsro
  • haft högläsning då vi nu läser Mysterieklubben och det hemliga rummet (av Patrik Bergström)
  • haft lektionen Grej of the day då svaret på ledtråden ”ett av världens starkaste varumärken”=Coca Cola, avslöjades. Barnen fick sedan en kort fakta presentation kring ämnet och skrev några meningar i sina GOTD häften samt tecknade sedan en egen fantasidryck (bild nedan)
  • haft bild då barnen lärde sig om nyckelpigans livscykel och skapade en nyckelpiga med svängbara vingar (bild nedan)
  • haft musik då vi sjungit sommar relaterade sånger
  • haft många rörelsepauser
  • haft klassfest 😃

Läxor

Vi avslutar våra läs/matematik läxor nu och tar sommaruppehåll.

Grej of the day (sista ledtråden innan sommarlovet)

Grej of the day (GOTD) är mini lektioner som innehåller en ledtråd, faktadel och olika kopplingar till ämnet i fråga.  Lektionerna kan handla om platser, personer, saker eller händelser. Syftet är att väcka nyfikenhet på ett lustfyllt sätt samt öka elevernas allmänbildning. Nästa veckas GOTD ledtråd är:”skruvat boende”. Gissa vad ni tror det kan vara tillsammans med ert barn så avslöjas svaret på fredag nästa vecka.

Extra anpassningar

I och med att Skolplattformen försvinner till hösten och ersätts av infomentor så har alla extra anpassningar avslutats för de elever som haft sådana under höst-/vårterminen. Vissa anpassningar kommer att återupptas i höst, vissa kommer att återupptas om behov finns.

Skolon-pass

Nu har skolor i Stockholms stad fått möjligheten att använda så kallade Skolon-Pass.

Med Skolon-passet kan barnen välja ur en uppsjö av böcker i olika kategorier, åldrar och nivåer från bokhyllan på Polylino samt Skolplus uppgifter i svenska och matematik. Använd med fördel matteraketen samt svenskaraketen på Skolplus.

Missa inte denna möjlighet genom Skolon. Passar utmärkt en regnig dag, under bilfärden eller kanske när man behöver en stund för sig själv!

Skolon Pass är en förenklad inloggningslösning till Skolon. Eleven väljer alternativet ”Logga in med Skolon-Pass” i stället för att fylla i sina inloggningsuppgifter.

Inloggningen sker med hjälp av en QR-kod (elevens eget Skolon-Pass), som eleven skannar av med hjälp av kameran på sin enhet vid inloggning till Skolon.

Alla barnen kommer att få sitt eget Skolon-Pass på avslutningen i ett kuvert.

Skolavslutning

Nu är det inte långt kvar till ett välförtjänt sommarlov för barnen. Ni är hjärtligt välkomna att närvara på skolavslutningen onsdagen den 12/6. Vi börjar i klassrummet kl: 8.00. Vid ca 8.45 går vi ut på stora skolgården och lyssnar på rektorns sommartal och sjunger tillsammans. Därefter är det fritids för de barn som stannar kvar.

Kom ihåg vecka 23

Måndag 8.00-13.20

Tisdag 8.00-13.50 Uteidrott, kom ihåg handduk, passande idrottskläder (skor) samt vattenflaska.

Onsdag 8.00-13.55 Uteidrott, kom ihåg handduk, passande idrottskläder (skor) samt vattenflaska.

Torsdag Sveriges nationaldag, skolan är stängd.

Fredag 8.00-13.20 GOTD

Trevlig helg;

Julia och Flisan

VIKTIGA DATUM (kan komma att revideras):

6/6 – LOV – Nationaldagen

7/6 —Vanlig skoldag