10-kompisar

Vi har jobbat med 10-kompisar på matematiken denna vecka. Idag gjorde vi det med hjälp av olika spel. Pröva gärna hemma.

• En variant av ”finns i sjön”. Det behövs en vanlig kortlek utan 10, knekt, dam och kung. Alla får fyra kort var. Sen gäller det att fråga efter 10-kompisen. Har du t ex en 3a på hand, så fråga efter någons 7a. Får du ett ”par” ( 3+7=10) så visar du det och spar på bordet.
  • Man kan även spela Memory med samma kortlek, men istället för att det ska vara lika, så ska det bli 10 tillsammans.
  • Har ni en tärning, kan ni göra en spelplan. Men istället för att gå det antal tärningen visar, får man gå 10-kompisens siffra. T ex slår du en 6a får du gå 4 steg, men slår du en 1a får du gå hela 9 steg.

Det var några exempel på vad vi gjort i skolan, som ni gärna får träna hemma. 🎲

Sedan slutade dagen med att larmet gick, så hela skolan utrymdes. Några tyckte det var lite läskigt, så det är bra för er att veta ifall någon behöver prata om det hemma. Nu var det ingen fara, så vi kunde fortsätta leka i det fina vädret.

Trevlig Valborg!