Aktuell information om Corona till vårdnadshavare 7 oktober

Hej,

Vi tar nu vidare steg mot att ta skolan ut ur pandemiläget som vi befunnit oss i mer än 18 månader.

Den 29 september hävdes restriktionerna i samhället kring covid-19. Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad som Årstaskolan är en del av, har beslutat att fortsätta med försiktighetsåtgärder inom grundskolan. Vi gör det utifrån Arbetsmiljöverkets rekommendationer eftersom vi har ett arbetsmiljöansvar för både elever och skolpersonal.

Det anmäls fortfarande fall av individer som testat positivt för covid-19 till mig som rektor, dock inte i någon högre utsträckning. Vid de fallen kommer de som varit närmast att bli informerade, som hittills.

Grundskolan är obligatorisk vilket innebär att eleverna inte kan välja bort att delta i undervisningen på plats. Men genom att behålla en del försiktighetsåtgärder hoppas vi kunna bidra till att minimera smittspridningen i skolan och i samhället.

Det som gäller för er vårdnadshavare är

• Lämningen på morgonen sker fortsatt utomhus. From måndag 11 oktober kommer den fritidspersonal som tar emot ute på gården inte att pricka av på listan. Avprickning på listan kommer att ske av läraren inne i klassrummet. Fortsätt lämna ditt barn till den pedagog som tar emot ute på morgonen, så vi ser vilka som kommit. Cirka fem i åtta släpps eleverna in i skolan. Har du ett meddelande som du vill ska finnas med på listan till eftermiddagen, tex att farfar hämtar eller att ditt barn ska gå hem med en kompis, skriv det på en lapp som du lämnar till den pedagog som tar emot ute. Vi ser sedan till att informationen skrivs in i listan.
  • Hämtningen är utspridd under en längre tid och vi ser här större möjlighet att ta emot er även inne i skolbyggnaden. Vi vill till exempel att ni ska ha tillgång till era barns hyllor utanför klassrummen, så att ni kan hjälpas åt att ha koll på deras saker. För Sörgården innebär det att vårdnadshavare from måndag 11 oktober är välkomna in och hämta sitt barn inne i skolan på eftermiddagen. Tänk på att hålla avstånd!
  • I övrigt fortsätter vi att vara restriktiva ytterligare ett tag vad gäller tillgång till skolans lokaler. Dvs vårdnadshavare och andra har inte generellt tillträde till skolans lokaler. Undantag görs för det som behöver göras, till exempel en del möten med vårdnadshavare, varutransporter, servicearbeten i skolans lokaler och dylikt.
  • Möten mellan vårdnadshavare och medarbetare på skolan kan ske digitalt eller fysiskt fortsättningsvis, bedömning och överenskommelse görs från gång till gång.

Kalle Enström

Rektor Årstaskolan