Att tänka med pennan – och ankipanki

Hej,

Just nu läser vi Apstjärnan av Frida Nilsson i alla klasser. Martin och jag högläser och alla elever lyssnar, tänker-med-pennan (antecknar) och samtalar om innehållet i texten – och lite till. Vi pratar också om vad goda läsare gör. De använder mer eller mindre medvetet ett antal olika strategier; 1.) Futura, att kunna förutsäga vad som ska hända. 2.) Curioso, att kunna ställa nyfikna frågor till texten. 3.) Explora, att kunna utforska det okända. 4.) Lazo, att kunna sammanfatta vad som har hänt. 5.) Alla elever övar också på strategin tänka-med-pennan, att kunna anteckna, för att minnas och förstå.

Och när anteckningarna är klara får eleverna (av Lotta) en ankipanki-stämpel. Lite som ett “BooM, Bra jobbat!!”. Nedan några elevexempel.