#barnboken – Vecka 42-43

Kära elever! Välkomna till Barnboken. Till jul är ni alla publicerade författare. Att en författare är publicerad betyder att andra kan läsa din bok t.ex. för att den finns att ladda ned eller finns på biblioteket. Just så blir det! Era färdiga barnböcker kommer att finnas för gratis nedladdning på bibblis.se! Fett va!?

Innan ni ska börja era böcker måste vi ordentligt sätta oss in i genren, alltså gruppen av böcker som kallas barnböcker. Med barnböcker menar vi:

• Böcker som riktar sig till människor c:a 1-6 år.
  • Böcker som har bilder på varje sida och lite text på varje sida.
  • Böcker som inte har kapitel, alltså är de 10-15 sidor långa.

Det första vi ska göra är en litteraturanalys. Litteratur- betyder ungefär böcker. -Analys eller att analysera betyder att vi undersöker noggrant och jämför för att hitta kopplingar mellan böcker. Det är därför ni tagit med er era favoritbarnböcker. Det är bl.a. dessa vi ska titta närmare på.

Här till höger finns ett par exempel på böcker tidigare elever skrivit. En del av dem är t o m vuxna nu, så länge har vi gjort det här med våra elever. Men en gång har de här vuxna människorna varit 10 år och suttit i samma klassrum som ni på precis likadana lektioner och hört någon av oss säga – Nu ni ungar, nu kör vi! Välkomna till #barnboken

MVH

//Martin, Lotta och Ola