Idrott och hälsa – orientering v.36-39

Vi kommer under dessa veckor jobba med att orientera sig med hjälp av kartor. Arbetet kommer vara mest praktiskt där vi kommer testa olika banor på lektionerna i Årstaskogen samt en del genomgångar kring kartans tecken och färger. Vi kommer att avsluta detta arbetsområde med ett skriftligt prov om kartans färger, karttecken samt hur kartan fungerar. Detta prov kommer under andra lektionen vecka 38. Detta prov utgår från detta häfte som är utdelat till barnen. Du kan också träna karttecken här spel 1, spel 2

Vi kommer också att göra ett praktiskt test där vi kommer testa banor i en del av Årstaskogen som vi inte gjort på lektionerna, detta test är under andra lektionen vecka 39.

Syftet är att lära sig hitta från plats A till B med hjälp av karta. Att förstå hur kartor är uppbyggda med färger tecken osv samt ha koll på vilka olika typer av kartor med finns. Vi kommer jobba med olika nivåer, där det går från grön, vit och gul nivå. På grön nivå är det enkel orientering där man följer tydliga vägar och stigar, kontroller sitter nära stigar och är relativt enkla att hitta. Vit har en ökad svårighet med fler vägval samt något svårare placering på kontrollerna. Gul kräver en högre förståelse och att man har koll på kartans färger, tecken osv. Här behöver man kunna gena och göra tydliga vägval, det är helt enkelt svårare att hitta kontrollerna.

Betygskriterier:

Orientering ligger under aktiviteter i natur -och utemiljö

E C A
Eleven genomför aktiviteter i natur- och utemiljö på ett i huvudsak fungerande sätt utifrån syftet med aktiviteterna och utifrån olika förhållanden.

Eleven hittar oftast alla kontroller på grön nivå. Kan de vanligaste karttecken. (sten, stig, vatten, vägar osv)

Eleven genomför aktiviteter i natur- och utemiljö på ett fungerande sätt utifrån syftet med aktiviteterna och utifrån olika förhållanden.

Eleven hittar samtliga kontroller på grön, vit nivå. Kan de flesta karttecken på de kartor vi använder. Kan peka ut på kartan var man befinner sig utan större tvekan.

Eleven genomför aktiviteter i natur- och utemiljö på ett väl fungerande sätt utifrån syftet med aktiviteterna och utifrån olika förhållanden.

Eleven hittar samtliga kontroller på grön, vit, gul nivå. Kan göra medvetna vägval, vet i princip hela tiden var på kartan man befinner sig.