Information om matematik och NO samt “hemlig elev”, 5A och 5C

Då jag var på utbildning förra veckan kommer information om matematik och NO i ett separat blogginlägg.

Matematik: Eleverna har nu fått sina nya matteböcker. I varje elevbok finns en individuell aktiveringskod för att få det digitala läromedlet hemma. Det digitala läromedlet innehåller olika spel kopplade till de olika kapitlen i boken samt en digital version av boken. Eleverna har fått fota koden på sina mobiler, så testa gärna att logga in tillsammans hemma!

NO: Eleverna har fått ett träningshäfte för att träna på inför ett fysiktest vi kommer ha nästa vecka, på måndag den 25 september. Testet kommer endast innehålla frågor från träningshäftet och handlar om området “värme”.

Denna vecka kommer vi börja med kemi och arbetsområdet “Syror och baser”. Arbetsområdet kommer bland annat innehålla laborationer i NO-salen, och i veckan kommer eleverna få ett informationspapper om vilka regler som gäller vid laborationer som ni gärna får läsa igenom tillsammans hemma.

Hemlig elev: Vi kommer denna vecka börja med aktiviteten “hemlig elev”. I början av varje vecka kommer en hemlig elev i varje klass att lottas ut av oss lärare och vi kommer under veckan vara uppmärksamma på alla de positiva saker den hemliga eleven gör på rasten, i klassrummet på lektionerna, i korridoren, osv. I slutet av veckan kommer den hemliga eleven att avslöjas och vi kommer lyfta de positiva saker vi har sett under veckan.

Hör av er ifall ni har frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Irini Yiangou