Studiestöd engelska – info och uppgifter

Hej alla,

För de elever som önskar extra stöd i engelska erbjuder jag det under studiestödet på onsdagar kl. 15.10-16.10 i sal D203. Många som deltar tycker att det är svårt och jobbigt med engelska, tanken är att studiestödet ska bli ett forum där vi jobbar mycket med att stärka självförtroendet och varandra i språket.

Inför tillfället ska eleven ha arbetat med en läxa hemma, väl på plats går vi igenom läxan tillsammans. Ofta läser man upp veckans text två och två, för att sedan jämföra de uppgifter som man svarat på kopplat till texten.

Några elever är redan i full gång och har fått med sig nya uppgifter hem idag. Prata gärna hemma ifall det är något även ditt barn vill vara med på. Hör av er till mig i så fall så hjälper jag till med att få hem rätt material, hitta till klassrummet osv..

Har eleven inte möjlighet att delta på studiestödet men ändå vill öva lite extra hemma så går det jättebra att använda samma uppgifter. Det mesta går att göra även digitalt och möjlighet till att skriva ut finns även via länkarna.

Förslag på arbetsgång:

•  Titta på videon
  • Gör uppgifterna kopplat till videon (arbetsblad eller digitalt)
  • Öva på texten:
    Prat-översätta. Ta hjälp av en vuxen att översätta texten muntligt
    Titta på videon, pausa, läs texterna.
  • Läs texten högt
  • Lär dig orden/glosorna utantill

Uppgifter studiestöd engelska v. 10–15

10 Buying new shoes
Länk till video: Buying new shoes | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)

11 Giving your opinion
Länk till video: Giving your opinion | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)

12 Making plans
Länk till video:  Making plans | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)

13 STUDIESTÖDET INSTÄLLT – Skrivuppgift ”My Blog”
Läs blogginlägget och skriv ett eget inlägg utifrån dig själv. Lämna denna till Alice.

14 PÅSKLOV
Ingen läxa. Titta gärna på någon serie/film på engelska, testa prata engelska hemma vid matbordet, spela något spel där man chattar på engelska.

15 The princess and the dragon
Länk till video: The princess and the dragon | LearnEnglish Kids (britishcouncil.org)

Glosträning
Länk till glosor: https://glosor.eu/mapp/11713746-1-alicedeldinvendel-studiestod.html