Veckobrev v.11

Här kommer information från oss i enhet 5:

Allmänt

Nästa vecka är det dags för utvecklingssamtal.  Samtalen kommer framförallt vara på eftermiddagarna, torsdag den 21 mars och tisdag den 26 mars. Eleverna slutar efter lunch dessa två dagar. För att vi ska hinna med alla samtal kan även några enstaka strö-tider finnas på andra dagar.

Hur förbereder jag mig som förälder inför samtalet?

De skriftliga omdömen med kommentar för ditt barn kommer finnas att läsa på Skolplattformen från måndag den 18 mars. Det är endast bedömning på två nivåer, når godtagbara kunskaper, eller når inte godtagbara kunskaper. Men alla omdömen har även framåtsyftande kommentar över vad ditt barn kan utveckla mer. Läs igenom dessa.

Ämnesinformation

Svenskläxa 5A, 5B, 5C till fredag vecka 12

Läsa sidorna 30–58 i boken Mitt storslagna liv.  Eleverna ska också svara på tillhörande frågor i sin skrivbok. På fredag tar eleverna med sig skrivboken med svaren på frågorna till skolan. Ljudfil och veckans frågor finns på Teams.

Svenskläxa 5D till fredag vecka 12

En läsläxa om häxor och väsen. Öva att läsa texten högt. På fredag får ni läsa högt för varandra i par.

Läxa i matematik 5A och 5C

Divisionsövningar steg 2. Steg 2 innehåller uppgifter från tabeller upp till 36/6 (6×6), inklusive de förra stegets. Målet är att automatisera divisioner. Vi kommer ha divisionstest i steg 2 på onsdag nästa vecka för 5C och torsdag för 5A.

Matteläxa 5B och 5D

Veckans läxa är uppskjuten till vecka 12 pga. av PI-tävling! Då det var pi-dagen på torsdagen 14/3 och pi-tävling ville många elever i stället träna till detta. Hör med ditt barn hur det gick 😊

Engelska:

Träna gärna på glosorna för veckans text hemma. Dessa behöver eleverna träna på senast:
5A – Torsdagar
5B – Tisdagar
5C – Torsdagar
5D – Fredagar

V.12 Mom is mad:  https://glosor.eu/ovning/mom-is-mad-v-12.11769436.html
V.13 A surprise party:  https://glosor.eu/ovning/a-surprise-party-v-13.11769422.html

Religionsprov på de abrahmitiska religionerna:

5B och 5D torsdag 21 mars

5a och 5c fredag 22 mars

Eleverna ska kunna vissa begrepp som hör till kristendomen, judendomen och islam. De ska även kunna några likheter och skillnader mellan religionerna.

Karin skickar ut vilka texter och även svaren till de frågor som eleverna har fått att träna på till VH i klasserna.

Det är ett s.k begreppschema och en text där likheter och skillnader beskrivs samt frågor. Dessa arbetsblad är det bra att plugga på.

Ha en fin kväll!

/Enhet 5