Veckobrev v.15

Veckobrev årskurs 5 vecka 15

Hej på er där hemma!

Nu är våren kommen även om den inte låter oss slappna av helt. Så glada som vi var i tisdags över sol och värme, lika besvikna är vi nu på torsdagen över regn och rusk. Men snart så måste det vända. Vackra blåsippor växer det i alla fall i Årstaskogen. Det såg vi på tisdagens rastaktivitet, gruppromenad. Precis mitt emot hundrastplatsen, om ni vill kika.

Författarbesök

Det är mycket spännande som väntar framöver. Den 2 maj får vi till exempel författarbesök av en äkta författare som heter Elin Lindell. I klasserna läser vi nu boken ”Den där Jonny Jonsson Jonsson” som hon skrivit, inför hennes besök.

Elin Lindell är född 1981 och är en svensk författare och illustratör som bor i Stockholmsförorten Bagarmossen. Hon har bland annat skrivit och illustrerat boken om Iris Karlsson, samt skrivit och illustrerat böcker tillsammans med andra författare.

När hon inte gör barnböcker jobbar Elin Lindell som journalist på Kamratposten eller illustrerar för andra tidningar. 2007 tilldelades Elin Lindell Carl von Linné-plaketten för Den stora syndboken som hon skrev och illustrerade tillsammans med Lisa Bjärbo.

Tillsammans med Moni Nilsson står Elin Lindell bakom den nya lättlästa bokserien ”Äventyr i Paradiset” där vi får möta de nya barnbokshjältarna Kakan och Slatten.

Vaccination

På torsdag vaccineras eleverna i klass 5A och 5B

På fredag vaccineras eleverna i klass 5D och 5C

Moderna språk

Måndag 22/4 får vi information om moderna språk av lärarna i dessa ämnen. De kommer och besöker våra klasser. Den 20 maj ska ni ha anmält vilket språk ni önskar till åk 6. Information och blanketter kommer när det närmar sig. Redan nu ser vi filmer om de olika språken på mentorstiden.

Engelska

Det är dags att öva på vår muntliga förmåga. Vi kommer läsa dialoger från British Council Learn English Teens. Vi lyssnar på dialogerna på hemsidan, övar uttal, går igenom innehållets betydelse och läser dialogerna i par. Vi kommer också att göra andra övningar där vi övar på att prata mer fritt, bland annat uppgifter från tidigare nationella prov.

Träna hemma:
Eleverna kan förbereda sig hemma genom att kolla på videon, gör övningarna kopplat till videon och öva på glosorna. Detta behöver göras senast:

5A – Torsdagar

5B – Tisdagar

5C – Torsdagar

5D – Fredagar

Glosor: https://glosor.eu/mapp/11713746-8-alicedeldinvendel-laxor.html

v.16 – At the shop: At the shop | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)

v.17 – Homework problems: Homework problems | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)

v.18 – Meeting people: Meeting people | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)

v.19 – Not feeling well: Not feeling well | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)

Studiestöd:

Inom ordinarie undervisning kommer vi repetera uppgifter som vi redan haft till studiestödet. Därför blir det inga nya läxor inför studiestödet, utan repetition till ordinarie undervisning. På studiestödet kommer vi i stället göra övningar där eleverna pratar mer fritt, bland annat gamla nationella prov. Men också spel och lekar! Det blir roligt!

Läxor

Svenskläxa 5A, 5B, 5C till fredag vecka 16

Läsa sidorna 118 – 146  i boken Mitt storslagna liv.  Eleverna ska också svara på tillhörande frågor i sin skrivbok. På fredag tar eleverna med sig skrivboken med svaren på frågorna till skolan. Ljudfil och veckans frågor finns på Teams.

Svenskläxa 5D

Det blir en läsläxa som antingen består av att man ska läsa en egen vald bok eller köra läslistor under en period på fem veckor.

Eleverna får hem läxa och instruktioner i blå läxmappar under fredagen. De som har läslistor får dessa av mig och de som ska läsa egen bok hade chans att låna på biblioteket under torsdagen efter ett väldigt uppskattat bokprat tillsammans med vår bibliotekarie Memme. Memme var också med och hjälpte alla att hitta bra och spännande böcker, både till bänkbok och till hemläxan.

Matteläxa 5B och 5D

Veckans läxa handlar om att repetera cirkelns area och omkrets. Se bifogade sidor: LÄXA v.15 Matematik klass 5D och 5B

Matteläxa 5A och 5C

Eleverna har fått ett arbetsblad med två läxor till nästa vecka. De ska göra minst en av två läxor.

Läxa 1: Träna på divisionstabellerna (upp till 49/7, 7 x7)

Läxa 2: innehåller två lite mer utmanande uppgifter

Ha en fin helg!