Veckobrev V. 16

Den här veckan fick eleverna möta verkligheten bakom en avtalsrörelse. Strejken som aviserades varade bara en dag och det serverades Köttbullemacka istället för varm mat så effekten blev inte så kännbar för oss men gav upphov till många frågor och flera fina samtal.

Vi har vaccinerat oss den här veckan mot HPV vilket också flutit på smidigt i de flesta fall.

Svenskläxa 5A, 5B, 5C till fredag vecka 17
Läsa sidorna 147 – 172 i boken Mitt storslagna liv.  Eleverna ska också svara på tillhörande frågor i sin skrivbok. På fredag tar eleverna med sig skrivboken med svaren på frågorna till skolan. Ljudfiler och veckans frågor finns på Teams

Matteläxa 5A och 5C

Eleverna har fått ett arbetsblad med två läxor till nästa vecka. De ska göra minst en av två läxor.

Läxa 1: Innehåller två lite mer utmanande uppgifter från Pangea-tävlingen.

Läxa 2: : Träna på divisionstabellerna (upp till 64/8, 8 x8)

Engelska:
Vi övar på vår muntliga förmåga, uttal och att prata med inlevelse. Eleverna kan förbereda sig hemma genom att kolla på videon, gör övningarna kopplat till videon och öva på glosorna. Detta behöver göras senast:

5A – Torsdagar

5B – Tisdagar

5C – Torsdagar

5D – Fredagar

Glosor: https://glosor.eu/mapp/11713746-8-alicedeldinvendel-laxor.html

V. 17 – Homework problems: Homework problems | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)

V. 18 – Meeting people: Meeting people | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)

V. 19 – Not feeling well: Not feeling well | LearnEnglish Teens (britishcouncil.org)

Studiestöd:
Inom ordinarie undervisning kommer vi repetera uppgifter som vi redan haft till studiestödet. Därför blir det inga nya läxor inför studiestödet, utan repetition till ordinarie undervisning. På studiestödet kommer vi i stället göra övningar där eleverna pratar mer fritt, bland annat gamla nationella prov. Men också spel och lekar! Det blir roligt!

Matteläxa 5B och 5D

Vi har börjat jobba med sambandet mellan bråk och decimalform, det blir därför temat för veckans läxa. Läxan är till Tisdag v.17.

SV 5D

Läsläxa/läslisteläxa till fredag V 17. Samma upplägg som v 16.