Veckobrev v.38

Hej på er där hemma!

Hoppas att allt är bra med er och att ni hunnit njuta lite av alla härliga svampar i skogen, de ljumma höstdagarna och att det nu börjar bli dags att tända ljus på kvällarna.

Det är mycket som händer framöver och har hänt i skolan den senaste tiden.

Screening

I svenska har vi testat elevernas läsförståelse och avkodningsförmåga. Vi har diskuterat klassernas resultat på gruppnivå och tillsammans funderat över vad vi bör tänka på när vi undervisar specifika klasser utifrån resultaten. Där har vi haft med specialpedagogen Ulrika Nylander som har hållit i samtal och analyser.

Vi har kvar att analysera de enskilda resultaten. Ulrika kommer att kontakta er om det visar sig att något resultat behöver undersökas ytterligare. Eventuellt med fler tester som kan visa mer specifikt vad en elev kan ha svårigheter med. Detta tar Ulrika hand om.

Generellt kan vi se att läsförståelsen behöver ökas i alla klasser. Det är ett problem som finns i hela samhället och det blir extra tydligt vid en screening som denna. Vi vill därför verkligen uppmuntra er att läsa hemma med era barn. Involvera er i det de läser, fråga frågor, få till lässtunder, belöna, styr upp. De läxor som vi ger från skolan kommer inte att räcka och inte det vi läser i skolan heller. Det är mängdträning som gäller. Kontinuerligt.

Och till alla er som redan kämpar, eller har ett barns som lyckligtvis läser alldeles av sig själv och med glädje. Då är ni redan i gång. Heja er! Och till alla oss, som har ett barn som alltid behöver bli påmint om att läsa, välja bort skärmen, mutas, vi får ta nya tag. Igen och igen! Det är viktigt! Det viktigaste vi kan ge våra barn när det gäller förutsättningar att lyckas i skolan.

Skoljoggen

Idag hade vi Skoljoggen efter lunch. Hela mellanstadiet var ute i skogen och samlade varv tillsammans. Alla la upp loppet efter eget tycke. Vissa promenerade runt och pratade medan andra sprang på i rasande tempo. En hel timme höll vi på och det blev en härlig eftermiddag. Imponerande resultat och massvis av varv blev det!

Språkbruk

Under veckan har skolledningen, Carolina och Marko, varit runt i klasserna och pratat om språkbruk. Att vi alla upplever ett språkbruk och ett sätt från många elever, inte alla, som inte är okej. De pratade om konsekvenser när man bryter mot regler och att det nu var viktigt att alla elever gjorde sitt bästa för att få till en trevlig stämning och fint språkbruk.

Vi kommer att prata vidare i klasserna men uppmuntrar också att ni diskuterar det hemma. Hur upplever ert barn språkbruket? Vad kan ert barn bidra med? Hur gör ni hemma hos er för att hålla en trevlig ton och varför blir det plötsligt ok att i skolan eller på nätet kalla varandra saker som inte är ok?

Föräldramöte

På torsdag 28/9 är det föräldramöte. 18.00-19.30

Vi startar kl.18.00 i skolmatsalen. Alla klasser tillsammans så att all personal får chans att presentera sig.

Efter presentationen och kort information går vi klassvis till klassrummen tillsammans med mentorer och eventuellt representanter från fritids och skolledning.

Varmt välkomna!

Läxor.

Svenska alla klasser

Läxa fredag till fredag-i samarbete med SO. Ord och begrepp, stava, använda i mening och förklara.

NO

För 5B och 5D är det prov i NO onsdag 27/9.

För 5A och 5C är det test i NO måndag 25/9.

Ikaros:

Från att få ha mycket fria ativiteterna i de nya lokalerna på UG så har det nu blivit dags för lite mer styrda aktiviteter att välja på. Temat blir ”Höst” för att sedan övergår i ”Halloween”.

Trevlig helg önskar all personal i årskurs 5!