Veckobrev v 38

Hej alla,

Den här veckan har för eleverna rullat på som vanligt enligt schema, utöver brandövningen i onsdags. Eleverna gick lugnt och fint ut och ställde upp sig på led precis som de skulle!

Nu när höst och rusk närmar sig så önskar vi att de elever som har inneskor tar med sig dessa!

Ämnesinformation:

Matematik

Vi har denna vecka avslutat kapitel 1 i matteboken med ett litet test. Vi har pratat mycket om varför vi gör tester och prov i skolan, och att det ofta är till för lärarens planering. Därför har vi även inlett kapitel 2 med ett test för att synliggöra områden som vi behöver arbeta mer eller mindre med i kommande kapitel. Arbetet med testerna har förhoppningsvis bidragit till en avdramatisering av provtillfällen, vi kommer fortsätta jobba på det! Vi har även börjat träna på att rätta de egna matteböckerna med facit.

Många har under lära-känna-samtalen efterfrågat matteläxor, och det kommer att komma så småningom! Mer information kommer när det blir aktuellt.

Svenska

I svenska fortsätter läsutmaningen för fullt! Eleverna läser och läser och läser. Många läser även på raster, både ute och inne. Det är så kul att få uppleva detta tillsammans med våra klasser! Vi hör också att många satt fart med att läsa hemma i tillägg. Heja er där hemma som också peppar och ger tillfällen för läsning!

Under kommande veckor kommer vi också att screena alla elevers läshastighet och avkodningsförmåga i korta test som tar två minuter per elev. Sedan ska vi testa igen efter läsutmaningen och se om det blivit någon skillnad.

För att möjliggöra ännu fler tillfällen att hitta lämpliga böcker, så kommer vi att besöka Årsta Bibliotek under nästa vecka. 4B tjuvstartade och gick redan idag.

Vi skickar hem blanketter för underskrift så att era barn kan få ett bibliotekskort. Skicka med blanketten ifylld inför ert barns biblioteksbesök.

Om de redan har ett bibliotekskort så kan ni skicka med det i stället. Det kan vara bra om barnen har kortet i skolväskan alla dagar så kan de lätt gå och låna på egen hand efter skola och fritids.

BIBLIOTEKET besöks av: 4A tisdag, 4C onsdag 4D torsdag. (4B gick redan idag.)

Förutom att läsa högt tillsammans och diskutera innehållet på olika sätt så lär vi oss också att skriva instruerande texter och jobbar med läsförståelse på olika sätt. Vi väntar fortfarande på våra datorer men så fort de dyker upp kommer vi även att arbeta mer med skrivning.

Tack för att ni stöttar eleverna så fint med läsningen hemifrån!

/Lotta och Petra

Information för 4C

SO-tiderna i schemat kommer att justeras med start från nästa vecka. Det påverkar framför allt onsdagslektionen som ligger i slutet av dagen. Eleverna kommer att sluta kl.14:15 fortsättningsvis.

Datum att hålla koll på

• SKUTT/jourfritids med vikarier 18/10. Sista dag att anmäla är 5/10.
  • Höstlov 31/10–4/11. Sista dag att anmäla är 17/10.
  • SKUTT/jourfritids med vikarier 21/11. Sista dag att anmäla är 7/11.

Observera att det är superviktigt att ni går in och anmäler även om ert barn inte har behov av omsorg. På så vis vet vi att informationen nått er och slipper ringa och jaga er, samt att vikarietillskaffning och måltider blir rätt!

Trevlig helg!