Veckobrev v. 41

Hej alla där hemma,

Nu är hösten här på riktigt och träden på skolgården är så vackra i alla dess färger!

Här kommer viktiga datum att hålla koll på:

Mentorsdag och SKUTT – tisdag 17/10

Eleverna börjar kl. 8.30 i klassrummet och slutar efter lunch ca kl. 12.00.

De får ta med sig något att fika på, en sak att äta och en sak att dricka (ej kolsyrat), lunch äts på skolan som vanligt.

Det är simskola för anmälda elever och hemspråk som vanligt denna tisdag.

Simning med åk 5 – fredag vecka 42 & 43

I åk 6 behöver eleven uppfylla kriterierna i simning inom ämnet idrott och hälsa. Kriterierna är att man kan simma 200 m (150 m bröst samt 50 m rygg). I åk 5 åker vi iväg och simtestar eleverna. De elever som blir godkända är då godkända i åk 6 i simning, de som behöver träna mer erbjuds simskola av skolan till nästa termin för att sedan bli godkända inför åk 6.

Vi kommer att under två fredagar åka till Eriksdalsbadet för att simma. Jag och Therese kommer att möta klasserna med pedagoger på badet. Vi är tillbaka på skolan innan lunch!

Fredag den 20/10: åker 5C & 5A samling kl. 8.00 i klassrummet.
Fredag den 27/10: åker 5D & 5B samling kl. 8.00 i klassrummet.

Att ta med:
Handduk
Badkläder
Hänglås
En frukt

Leyli och Therese

Ämnesinformation
Engelska för alla femmor:
Den här veckan har vi startat upp projektet Shipwrecked. Eleverna är indelade i grupper om 2–3 elever i varje grupp och jag måste säga att samarbetet fungerat över förväntan! Bra jobbat alla elever, så här fortsätter vi!!
Läs mer om projektet och se ett exempel på hur uppgifterna är utformade här: Unikum – Alice Del Din Vendel – Skolbank

5A & 5C
Fredag: Läxa i svenska
Begreppsläxa i samarbete med NO-ämnet. Eleverna ska kunna stava orden och veta vad de betyder.
Länk till Quizlet för 5A och 5C https://quizlet.com/838349989/begrepp-vecka-42-5a-och-5c-flash-cards/?i=v57bo&x=1jqt

5B & 5D
Fredag: Läxa i svenska
Länk till Quizlet för 5B och 5D https://quizlet.com/838022540/begrepp-vecka-42-5b-och-5d-flash-cards/?i=v57bo&x=1jqt

Matteläxa: kommer läggas ut på bloggen varje vecka med start denna vecka.