Veckobrev v. 48

Hej alla där hemma,

Snön har lagt sig så härligt och det har varit full aktivitet i pulkabacken varje rast! Jul och ledighet närmar sig, varje dag fram till skolavslutningen kommer vi att öppna luckor i vår snällkalender. Snällkalendern ska sprida snällhet varje dag. Bakom luckorna gömmer sig förslag på kreativa sätt att skapa och sprida snälla handlingar! Några av er kanske blir bortskämda med ett barn som tömmer diskmaskinen eller skottar snö i helgen, hint hint!

Viktig info:

APT- Nästa torsdag är det APT (den 7/12). Då stänger Ikaros kl 15.45.

Planeringsdag – Fritids är stängt för planeringsdag måndag den 8 januari.

Studiestöd:

Måndag         15.00 – 16.00 med Per

Onsdag         15.10 – 16.10 med Alice

Ämnesinformation:

Matematik 5B & 5D
14 december är det matteprov för 5B och 5D. Arbetsområde bråk. Eleverna förväntas kunna omvandla bråk från blandad form till bråkform, kunna förenkla bråk, addera och subtrahera bråk med samma nämnare samt problemlösning med bråk. Eleverna kommer att få ett övningshäfte med sig hem istället för läxa v 49-50. Övningshäftet delas ut 5 december.

Svenska 5D
Läsläxa kapitel 3
Läxhäfte med uppgifter delas ut i skolan. Möjlighet att läsa i boken på måndagens lästimme.

Svenska 5A, 5B & 5C
Eleverna läser 15 min/dag (hemma eller på fritids). Till fredag 1/12 ska de ha valt ut ett stycke, som tar mellan 2 – 3 min att läsa högt. Till det stycket ska de också skriva tre frågor. På fredag tar en med sig boken och frågorna till skolan.

Trevlig helg önskar enhet 5!