Veckobrev vecka 3

Det har varit en vecka som bjudit på växlande väder och varierande temperaturer. Det innebar tyvärr att Fotbollsmatchen som många hade set fram emot blev inställd pga. Kylan. Vi hoppas att det kan bli ett nytt tillfälle att att gå på en match framöver.

Vi har lite bekymmer med att få elever att gå ut på rast för att de tycker att det är kallt och vi får jaga dem i korridorer och skrymslen i skolan för att få ut dem och inte så sällan blir det väldigt livligt när många hänger runt inne när de egentligen behöver komma ut och röra på sig och syresätta hjärnan. Så en påminnelse:

Se till att ditt barn har kläder efter väder!

Studiedag.

Fredag den 26/1 är det studiedag. Jourfritids är öppet.

Svenska 5A, 5B och 5C

I 5A och 5B har vi startat upp temaarbetet som handlar om konsten att tala, Tala som TED. Eleverna kommer under ett antal veckor förbereda, skriva och muntligt presentera ett tal.  Ämnet är fritt – målet är att beröra lyssnaren.

Den här veckan har eleverna fått till uppgift att bestämma vad de ska tala om. Det går att tala om nästan vad som helst, men det finns en regel: Det måste vara din upplevelse, din resa, din bild eller din uppfinning. Det måste handla om dina känslor, dina idéer och ditt hjärta. Målet är att beröra lyssnare. Be gärna ditt barn berätta för dig vad hens tal ska handla om. Om ditt barn ännu inte vet vad hen ska tala om får ni gärna hjälpas åt hemma att komma på något.

I 5C läser och lyssnar vi på olika skräcknoveller. Vi tipsar varandra och delar med oss av våra innersta rädslor. Vi tittar på regler för hur en skräcknovell är uppbyggd, hur en fångar in läsaren, inte visar monstret för tidigt och hur ett riktigt otäck slut kan vara. Vi övar vår förmåga att skriva gestaltande person- och miljöbeskrivningar och hur en skriver en dialog. Målet med arbetet är att eleverna ska skriva en egen skräcknovell. På Skolplattformen, under modulen Planering & Bedömning, kan ni läsa mer om arbetets upplägg och hur elevernas texter kommer att bedömas.

Läsläxa 5A, 5B och 5C

Eftersom det är studiedag nästa fredag är veckans läxa att endast att läsa 10–15 min/dag. Eleverna behöver alltså inte välja något stycke att läsa högt eller skriva några frågor.

5D svenskläxa till fredag vecka 4.t

Eleverna har fått ett häfte som beskriver läxan. Ni ska leka “på minuten”
Läs mer information om detta, kommande läxor och pedagogisk planering i separat mejl.

SO

År 5 har startat upp med religion. Vi arbetar med de Abrahamitiska religionerna. Begrepps- och faktainhämtning är det stora fokuset med inslag av filmer.