Veckobrev vecka 39

Vad härligt att så många av er hade möjlighet att delta på föräldramötet igår. Tack för alla era kloka tankar och fina samtal!

Allmän information

Utvecklingssamtal: Vi har skjutit fram utvecklingssamtalen till vecka 43. Mer information om upplägg och tider kommer nästa vecka.

HPV-vaccination: På torsdag förmiddag ordnar vi ett uppsamlingsheat för de som var borta under vaccinationsdagarna. Kontakta mentor om ni vill att ert barn ska vaccinera sig då.

Lilla Krisinfo – webbsidan som stöd för ungas oro kring gängvåld

Den senaste tiden har nyheterna handlat mycket om kriminella gäng och våld, som drabbar barn och unga på olika sätt. På den här webbsidan har Lilla Krisinfo och Bris samlat frågor och svar om det ökade våldet och hur vuxna försöker få det att sluta.

Barn och unga drabbas av gängens våld – Lilla.krisinfo.se (krisinformation.se)

Ämnesinformation

Svenska 5A, 5B och 5C

Den här veckan har vi fortsatt att arbeta med lässtrategierna. Vi har pratat om nyckelord och eleverna har fått öva på att, muntligt, sammanfatta och återberätta texter med hjälp av dem. Vi fortsätter också att läsa i vår högläsningsbok, Balladen om en bruten näsa. Be gärna ditt barn berätta för dig vad boken handlar om.

NO 5A och 5C

Den här veckan har vi laboration i kemi. Under laborationen får eleverna testa om olika ämnen är sura, basiska eller neutrala med hjälp av pH-papper samt får skriva ämnenas pH-värden. Syftet med laborationerna är att träna på kemins arbetssätt och på begreppen: surt, basiskt, neutralt, pH-papper och pH-värde.

Matematik 5A och 5C

Just nu arbetar vi med uppställning av multiplikation med en och tvåsiffriga faktorer. Många elever tycker att det är ganska svårt, framförallt multiplikationer med tvåsiffrig faktor (t.ex. 267 x 59) och därför har vi arbetat med detta arbetsområde hela veckan.

Idrott 5A, 5B, 5C och 5D

Dags för inneidrott! Packa ned inneskor samt ombyte och handduk. Ifall man inte har inneskor kan man vara barfota eller ha ”jumpyard” stumpor. Självklart går det bra att ha med en vattenflaska

Läxor och prov

Studiestöd:

Måndag         15.00 – 16.00

Tisdag           12.25 – 12.55

Onsdag         12.25 – 12.55

Onsdag         15.10 – 16.10

Tisdag: Test i NO 5A och 5C

De barn som var sjuka när vi hade NO-testet i värme kan få göra det på tisdag den 3 oktober, klockan 10:25. Även eleverna som ska komplettera vissa frågor muntligt kan göra det den tiden (de som ska komplettera har fått info om detta).

Onsdag: Läxa i matematik 5A och 5C

Eleverna har fått ett arbetsblad med uppställningar av multiplikation att göra till onsdag den 4 oktober.

Fredag: Läxa i svenska 5A, 5B och 5C

Begreppsläxa i samarbete med matematikämnet. Eleverna ska kunna stava och veta vad orden betyder. Länk till Quizlet: https://quizlet.com/382921819/begrepp-vecka-40-flash-cards/?i=v57bo&x=1jqt

Fredag: Läxa i svenska 5D

Läsa faktatext om kanelbullen samt göra frågorna till.

Torsdag 12/10 Test i SO 5A, 5B, 5C och 5D

Arbetsområdet Information och Medier. Eleverna har fått repetitionsuppgifter. Dessa ligger på Teams. De kommer att få ett häfte med uppkopierade texter nu innan helgen som hänger ihop med instuderingsfrågorna.

Trevlig helg från alla oss i enhet 5!