Veckobrev vecka 45

Nu är vi i gång igen efter det sköna höstlovet. Många använde det också som ett läslov! Det var kul att höra!

Det händer en hel del framöver som man behöver hålla reda på. Så här kommer det!

Allmän information

5B och 5D

Vi åker till Scenkonstmuseet och bygger instrument och lär oss om ljudvågor.

Onsdag 15/11 5D

Torsdag 16/11 5B

Vi är tillbaka till lunch, runt 12-tiden. Ta gärna med en frukt!

Lugnare pauser

Som ett led i att få till lugnare pauser i korridoren har vi denna vecka infört:

• Utmaningar: plankan och jägarvila.
  • Utmaning: lära sig så många decimaler man kan i Pi.
  • Tyst paus i klassrummet
  • Samla varv på skolgården-genererar extra datortid längre fram beroende på hur många varv det blir.

Ämnesinformation

Svenska 5A, 5B, 5D

Eleverna är nu i fullgång med att planera och skriva sina skräcknoveller. Oj, vad de skriver! Det är verkligen häftigt att uppleva deras skrivarglöd.

Svenska 5C

Den här veckan har eleverna fått till uppgift att bestämma vad de ska tala om. Det går att tala om nästan vad som helst, men det finns en regel: Det måste vara din upplevelse, din resa, din bild eller din uppfinning. Det måste handla om dina känslor, dina idéer och ditt hjärta. Målet är att beröra lyssnare. Be gärna ditt barn berätta för dig vad hens tal ska handla om. Om ditt barn ännu inte vet vad hen ska tala om får ni gärna hjälpas åt hemma att komma på något. På måndag kommer vi börja skriva inledningen till talen.

NO 5A och 5C

I NO arbetar vi just nu med biologi. Denna vecka lär vi oss om hjärnan och nervsystemet.

Läxor och prov

Studiestöd:

Måndag         15.00 – 16.00 med Per

Onsdag         15.10 – 16.10 med Alice

Onsdag: Läxa i matematik 5A och 5C

Läxan syftar på att träna på multiplikationer. Läxan ska lämnas in nästa onsdag.

Fredag: Läsläxa 5A, 5B och 5C

Nu är det dags för en ny/gammal läsläxa! Eleverna väljer själva vilken bok de vill läsa. Det enda kravet är ett det ska vara en skönlitterär bok. Eleverna läser sedan 15 min/dag (hemma eller på fritids). Till varje fredag ska de ha valt ut ett stycke, som tar ca 3 min att läsa högt. Till det stycket ska de också skriva tre frågor. På läxdagen (fredagar) tar man med sig boken och frågorna till skolan. Här kommer de att sitta i grupper och läsa sina stycken högt för varandra och sedan ställa sina tre frågor.  Eleverna väljer själva om de vill låna med sig en bok från skolan eller om de fixar det på egen hand.

Till fredag (17/11) ska eleverna valt en bok. Själva läsläxan startar nästa fredag och fortsätter fram till jullovet. Om den bok man valt tar slut väljer man bara en ny.

Prov i matematik 5A och 5C

5A: onsdag den 22 november

5C: fredag den 24 november

Prov i kapitel 1 om Taluppfattning. I veckan kommer eleverna att få ett häfte som innehåller mer information om provet.

För att förbereda inför provet repeterar vi tillsammans på lektionerna och jobbar även med studieteknik.

Trevlig helg från alla oss i enhet 5!